برنامه ریزی منابع سازمانی









در هر سازمان هرچه قدر اطلاعات به روزتر و دقیق تر باشد تصمیماتی که در آن سازمان گرفته می شود کارآمدتر و موثرتر خواهد بود؛ در برنامه ریزی منابع سازمانی که به اختصار به آن ERP گفته می شود فرآیندی تجاری صورت می گیرد که از شروع تهیه مواد اولیه تا تحویل سفارشات به مشتری با هدف رضایت مندی مشتری بنا شده است، سیستم یکپارچه ERP باعث:

  • كاهش هزینه های انبار
  • كاهش هزینه های سفارش
  • كاهش هزینه های تولید
  • كاهش هزینه ها ی مالی وحمل ونقل می شود
  • كاهش سرمايه گذاري در تجهيزات
  • افزايش شفافيت فرايند برای مشتری

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -62

ERP یا همان برنامه ریزی منابع سازمانی ، همچنین قابلیت لینک شدن به سامانه های جانبی از قبیل SCM و CRM جهت پیگیری وارتباط بین واحدها را دارد از دیگر سامانه های جانبی سیستم   ERPمی توان HRM ، MRP و FRMرانام برد.

  •  مدیریت زنجیره تامین (SCM ( Management Supply Chain

به مراحل شروع تهیه مواد خام تا تحویل به مشتری باعلم به سلیقه و رضایت مشتری انجام می پذیرد، SCM گویند. هدف اصلي مديريت زنجيره ی تامين يكپارچه سازي تمام فرايندها مي باشد. مساله مهم در مديريت زنجيره ي تامين مديريت كنترل و هماهنگي در اموري از قبيل : برنامه ريزي عرضه وتقاضا ، تهيه ي مواد اوليه، توليد، نگهداري كالا، كنترل موجودي، فروش ، و تحويل به مشتري مي باشد.

اجزاي اصلي مديريت زنجيره ي تامين

  1. برنامه ريزي : يافتن راهي براي استفاده از تمام منابع براي برآوردن نياز مشتري
  2. منبع يابي : انتخاب تامين كنندگان ساخت يا خدمات
  3. توليد : توليد ، ساخت ، بسته بندي ،آماده سازي براي تحويل
  4. تحويل : هماهنگي براي دريافت سفارشات مشتريان ، توسعه شبكه اي ،از انبارها ، صورتحساب پرداخت و دريافت ها
  5. بازگشت : ساختن شبكه اي براي مرجوعات مشتريان و پشتيباني آن

 مدیریت ارتباط با مشتری (Management Customer Relationships)

یکی از فاکتورهای بسیار مهم درجمع آوری اطلاعات ازمشتریان و بالا بردن به پاسخگویی به مشتریان که باعث جلب رضایت مشتریان خواهد بود، و میزان فروش را افزایش خواهد داد از ویژگیهای موفق فروش یک تجارت رابطه ی خوب بامشتریان است که نرم افزار CRM این آموزش را به کارمندان خواهد داد از اهداف مهم CRM .

  • جلب رضایت مشتری
  • حفظ مشتری فعلی
  • جذب مشتری جدید
  • تقویت ارتباط با مشتری است

ابزارهای  CRM

در سيستم CRM علاوه بر نرم افزارها براي ارتقا ي روابط با مشتري ميتوان از ابزارهاي ارتباطي متنوع سازمان با مشتري را عامل موثري بر تجارت الكترونيك مانند ايميل ، سيستم هاي سيار فروش و بازريابي ، وب سايت ها  را نام برد.

زير بخش هاي CRM :

  • اتوماسيون فروش
  • اتوماسيون بازار يابي
  • استخدام
  • خدمات ارتباطي آن لاين
  • فرايند سفارش
  • خدمات پس از فروش
  • مشتري مداري

به عنوان مثال : دریافت سفارش مشتری ، هنگامی که مشتری درخواست سفارش می کند سفارشات به صورت دستی یا کامپیوتری در واحدهای مختلف یک شرکت به گردش در می آید و به خاطر این که هریک ازافراد شرکت ازچگونگی چرخش سفارش درشرکت بی اطلاع هستند. باعث تأخیر در جوابگویی می شود سیستم یکپارچه ERP ( برنامه ریزی منابع سازمانی ) باکمک برنامه نرم افزاری تمام واحدها را توسط ماژول ها به همدیگر لینک کرده وباعث تسریع در امر پاسخگویی به مشتری خواهد شد. البته می توان از معايب برنامه ریزی منابع سازمانی درنصب ونگهداری بسیار گران و استفاده دشوار از این سیستم اشاره کرد.


نویسنده: سعید کریمی



آیا از این مطلب راضی بودید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...Loading...
  1. مجيد محمديان گفت:

    سلام
    بسيار مفيد و عالي بود
    خدا قوت

  2. مجيد محمديان گفت:

    سلام ممنون از متن آموزنده و مفيدتون

  3. آمنه رضایی گفت:

    بسیار مفید و عالی بود، با تشکر از شما

  4. ناشناس گفت:

    سلام ممنون از درج مطالب مفید جنابعالی موفق باشید سید ابراهیم طبلطبایی نیا

  5. الهام غفاری نژاد گفت:

    این مطلب بسیار آموزنده بود و دیدگاه های جدیدی به من داد. متشکرم.

  6. خدیجه عزتی گفت:

    ممنون از معرفی این فن

  7. مجید جعفرزاده(مهرکام پارس) گفت:

    با سپاس از شما
    جعفرزاده

  8. راضیه اژدری گفت:

    سلام و ادب
    ممنون از مطالبتون