Skip to main content

تأثیر رنگ بر بازاریابی و فروش

رنگ ها بر احساسات مشتریان ما تاثیر می گذارند، چه متوجه باشیم چه نباشیم، برخی بیشتر و برخی کمتر؛ پس بهتر است که در اجرای طرح های بازاریابی و فروش خود به اثرات رنگها بیشتر دقت کنیم. اگر زبان رنگ ها را بدانیم، می توانیم با استفاده مناسب و بجا از آنها در طراحی تبلیغات محصول خود، دکوراسیون فروشگاه، بسته بندی محصولات، طراحی وب سایت کمپانی، طراحی تابلوی مغازه و بروشورها نهایت استفاده را از تاثیر روانی آنها بر رفتار مصرف کننده ببریم. تحقیقات نشان می دهد که یک مشتری در یک شانزدهم ثانیه به یک محصول نگاهی می اندازد و از کنار قفسه های فروشگاه می گذرد. پس اگر بتوانیم رنگی را به کار ببریم که به چشم بزند او را وادار کرده ایم که با دقت بیشتری نگاه کند، چون چشم ما به طرف رنگ ها کشیده می شود. درک عمیق تر معنی رنگ ها به ما کمک می کند که ترکیبی  مناسب از آنها را انتخاب کنیم همچنین با توجه به عملکرد و مقیاس فضای مورد نظر (فروشگاه، رستوران، کافی شاپ، بانک و …) می توان رنگ پردازی کرد که این رنگ پردازی شامل سقف، دیوار، کف، پرده ها و مبلمان می شود. به عنوان مثال به مفهوم بعضی از رنگ ها اشاره می کنیم:

  • سبز

رنگ خوشبختی، هماهنگی و آرامش. سبز تیره نشان نیرومندی، پایداری و ثروت است. خانواده سبز در تون های روشن این احساس را در افراد ایجاد می کند که دیوارها عقب ترند، اشیاء، دورتر و کوچکترند و فضا را بزرگ تر نشان می دهد ضمن اینکه به فضا آرامش خاصی می بخشد به طور مثال کافی شاپ کاج از ترکیب خاکستری سبز فام در دیوارها و سبز سیر در کف استفاده کرده با این هدف که فضا بزرگ تر به نظر آمده و احساس خوشی و آرامش را به مشتریان القاء کند. همچنین در بیمارستان ها نیز به دلیل اینکه بیماران از آرامش لازم برخوردار باشند، اغلب از رنگ سبز استفاده می شود.

  • زرد

رنگ شادی، بشاشیت، خشنودی، ایجاد توجه و تمرکز. فضاهای تاریک را روشن تر و درخشان تر می کند به طوری که معمولا در کتابخانه ها از این رنگ استفاده می شود، زیرا زرد رنگ تفکر است و تمرکز را تقویت می کند. همچنین از رنگ زرد در رستوران ها نیز استفاده می شود که منجر به افزایش تمایل مشتریان به صرف غذا می گردد.

  • قرمز

رنگ اقدام، انگیزه، عشق و خشم. رنگ قرمز موثرترین رنگ به لحاظ روانی لست. این رنگ اشیاء را شفاف تر نشان داده و باعث جلب توجه شده و به اتاق های تاریک، روشنایی و با اتاق های سرد، گرما می بخشد. البته باید به شور و هیجان موجود در رنگ قرمز هم توجه خاصی نمود که سایت مستر ویزیتور لباس خود را با آن آراسته است و به مخاطب یک انگیزه و انرژی را می دهد تا مطالب را دنبال کند؛ چراکه حرفه بازاریابی و فروش نیازمند شادابی و طراوت و سرزندگی است که این در تم رنگ قرمز یافت می شود.

  •  آبی

رنگ آرامش، صلح، اعتماد و صداقت. آبی رنگ آسمان و دریا و یکی از رایج ترین رنگ هاست. آبی صلح آمیز و آرام بخش است و باعث می شود تا بدن مواد شیمیایی آرامش بخش تولید کند. بنابراین پیشنهاد می شود افراد در مصاحبه های استخدامی لباس آبی رنگ بپوشند زیرا نمایانگر صداقت است. مطالعات نشان می دهد که وزنه برداران در محیط های آبی رنگ، وزن های سنگین تری بلند می کنند. بانک ها نیز از رنگ آبی در طراحی داخلی استفاده می کنند به این منظور که صداقت و اعتماد را به مشتریان خود القاء کنند، مانند: بانک صادرات و یا بانک سرمایه.

  • مشکی

کارایی، اثربخشی، کمال، جذابیت، فریبندگی. رنگ مشکی رنگ اقتدار و توانایی است. معمولاً رستوران ها، کافی شاپ ها، طلافروشی ها از رنگ مشکی برای طراحی دکوراسیون خود استفاده می کنند با این هدف که مجموعه خود را متمایز و برجسته تر نشان دهند.

  • بنفش

رنگ اصالت، معنویت، و خلاقیت. رنگ بنفش ارتباط دهنده ذهن و احساسات است. فضایی که در آن از ارغوانی روشن استفاده شده است تقویت کننده و نشاط بخش روان به شمار می آید و آثار مخرب زندگی پرتحرک را می زداید، به طور مثال عطر فروشی ها از رنگ بنفش جهت طراحی دکوراسیون خود استفاده می کنند.

شماره تماس جهت مشاوره!