روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر بازاریابی و فروش

روانشناسی رنگ









در ادامه مطلب قبلی در مورد تأثیرات رنگ بر بازاریابی و فروش، اینبار قصد آن را داریم که توضیحات کاملتری در مورد روانشناسی رنگ ارائه دهیم؛ بر اساس تحقیق یک روانشناس آمریکایی که در دهه ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم صورت گرفته، انتخاب رنگ می تواند خریداران یک کالا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد وی با بسته بندی یک نوع مشخص از قهوه در چهار ظرف به رنگ های (زرد، قهوه ای، آبی و صورتی) به این نتیجه رسید که ظرف زرد مورد توجه تعداد بسیار اندکی از مشتریان قرار گرفت. مردم بر این باورند که انواع (شیرینی، نان، شکلات و قهوه) در بسته بندی های صورتی رنگ، رایحه دل انگیزتری دارند و می توان در کمال اختیار و با میل پول بیشتری بابت این کالاها پرداخت نمود، همچنین بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی در بسته بندی های صورتی رنگ باعث می شود تا این محصولات نیز با استقبال و افزایش فروش مواجه شون.

رنگ سیاه

  • سیاه، تمامی طیف رنگ ها را جذب می کند.
  • سیاه معمولا به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قرار می گیرد اما به عنوان نشانگر قدرت نیز شناخته می شود.
  • رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ ها برای مراسم سوگوارری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در مصر قدیم، رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولد دوباره بود.
  • رنگ سیاه معمولا به دلیل لاغر نشان دادن در نمایش های مد مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ سفید

  • رنگ سفید، نماد معصومیت و پاکی است.
  • رنگ سفید می تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد.
  • رنگ سفید معمولا نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملا به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید اما خالی و سرد است. بیمارستان ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می کنند.

رنگ قرمز

  • رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
  • رنگ قرمز، نشانگر صمیمیت و علاقه است.
  • رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
  • رنگ قرمز، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.

رنگ آبی

  • آبی، رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم و محبوب ترین رنگ در بین مردان است.
  • رنگ آبی، احساس آرامش را به وجود می آورد و معمولا نشانگر صلح، امنیت و نظم است.
  • رنگ آبی معمولا برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق های آبی کارآیی بیشتری دارند.
  • رنگ آبی با وجودی که جز محبوب ترین رنگ هاست اما یکی از رنگ هایی است که کمتر اشتها را بر می انگیزد. در برخی از برنامه های کاهش وزن توصیه می شود که غذای خود را در بشقاب های آبی بکشید. رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی در خوراکی ها وجود دارد.

رنگ سبز

  • رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی است.
  • پژوهشگران دریافته اند که رنگ سبز می تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش آموزان و دانشجویان با قرار دادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می توانند مطالب را با سرعت بیشتر از حد معمول بخوانند و درک کنند.
  • از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل آرام بخشی آن استفاده می شود.
  • رنگ سبز باعث کاهش استرس می شود.

رنگ زرد

  • رنگ زرد، رنگی گرم و شاد است.
  • رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می کند، بیشتر از بقیه رنگ ها چشم را خسته می کند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر می تواند باعث چشم درد یا در حالت های خاص از دست دادن بینایی گردد.
  • رنگ زرد می تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می شود اما بیشتر مردم در اتاق های زرد رنگ، هیجان شان را از دست می دهند و بچه ها نیز در اتاق های به رنگ زرد بیشتر گریه می کنند.
  • چون رنگ زرد، از بقیه رنگ ها زودتر دیده می شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ ارغوانی

  • رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است.
  • رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است.
  • رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیرعادی بودن در نظر گرفته شود.

رنگ قهوه ای

  • رنگ قهوه ای، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان پذیری است.
  • رنگ قهوه ای، حس گرما، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن می آورد.
  • رنگ قهوه ای همچنین می تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد.
  • رنگ قهوه ای معمولا بیانگر طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن است، اما گاهی می تواند نشانگر پیچیدگی نیز باشد.

رنگ نارنجی

  • رنگ نارنجی، ترکیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژی زا در نظر گرفته می شود.
  • رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می آورد.
  • رنگ نارنجی، معمولا برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ صورتی

  • رنگ صورتی اثر آرام بخشی دارد. در ورزشگاه ها معمولا رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می کنند تا بازیکنان آنها کم انرژی و منفغل شوند.
  • با وجودی که اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافته اند که این اثر تنها در خلال مواجهه اولیه به وجود می آید. مثلا هنگامی که از این رنگ در زندان ها استفاده شد، زندانیان پس از عادت کردن به آن، حتی ناآرام تر از قبل شدند.

  • نویسنده: خانم زهرا ابراهیمی، دانشجوی کاردانی مدیریت کسب و کار


آیا از این مطلب راضی بودید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...Loading...
  1. رضا گلستانی پور گفت:

    باسلام
    وتشکر از فایل ارسالی خیلی جالب وتاثیراتی که رنگ در خرید یک کالا بوجود میاورد . با تشکر

  2. مهدی آسرایی گفت:

    سلام.موفق باشید

  3. شهرام گفت:

    بنده مدرس روانشناسی رنگ در چند شرکت تبلیغاتی بودم. به نظر بنده متولیان این سایت اشراف خوبی نسبت به مبحث رنگ در روانشناسی دارند. چون فضای سایت خوب رنگ بندی شده است

  4. مینا جعفر صابونچی گفت:

    با سلام و تشکر از خانم ابراهیمی عزیز…..
    معمولا علم مدیریت و روانشناسی به هم وابسته هستند و رنگ می تواند به عنوان ویترین کالا تصمیمات خرید را تحت تاثیر قرار دهد مثلا صابون عروس در ایران با بسته بندی سفید ارائه می گردد چون نام عروس ناخودآگاه در ذهن هرانسان نمادی از پاکی و معصومیت است و رنگ سفید تصویر ذهنی مصرف کننده را کامل می کند البته این یک مورد است موارد بسیار دیگری هم موجود است
    مطالبتان جالب جذاب و خواندنی است واقعا لذت بردم
    امیدوارم موفق باشید

  5. منیره صحرایی گفت:

    با سلام و احترام
    بسیار جامع و مفید به توصیف رنگ ها پرداختید…
    اگر از مثالهای داخلی برای رنگ ها استفاده می شد، جذابیت بیشتری داشت…
    در پناه حق پایدار باشید.