Skip to main content

روند تاریخی رشد صنعت گردشگری پزشکی

برای اقشار مرفه کشورهای در حال توسعه، مسافرت های خارجی به منظور برخورداری از خدمات سلامت پدیده ی جدیدی نیست. برای این طبقه ی اجتماعی، استفاده از خدمات سلامت خارجی قسمتی از الگوی مصرفی کالاها و خدمات سلامت آنان می باشد، به دلیل اینکه این خدمات در کشور محل اقامتشان یافت نمی شود و یا اینکه از کیفیت پایینی برخوردار است. به طور مثال در ایالات متحده یکی از موارد انتخابی این اقشار مرفه در زمانی که نیاز به خدمات سلامت دارند، بیمارستان هایی نظیر مایوکلینیک می باشد. اما کشورهای همسایه آنان نیز به دلیل ارائه خدمات سلامت مطلوب، می توانند در میان گزینه های انتخابی آنها قرار بگیرند. در سالهای اخیر امتیاز سفر به کشورهای دیگر برای برخورداری از خدمات سلامت، در دسترس اقشار متوسط جامعه قرار گرفته است. الزاما کشورهای مقصد، کشورهای توسعه یافته نیستند، بلکه کشورهای در حال توسعه ای که در این بازار جدید وارد شده اند نیز در این میان قرار دارند. به علاوه پدیده ی نسبتا جدیدی نیز مشاهده می شود، در این پدیده ی جدید، مردم کشورهای توسعه یافته به منظور برخورداری از خدمات سلامت به کشورهای در حال توسعه سفر می کنند. دلایل زیادی برای این امر در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  • لیست های طولانی انتظار در نظام سلامت برخی از کشورهای توسعه یافته.
  • هزینه های بالای درمان همراه با فقدان پوشش بیمه ای یا پوشش کم بیمه.

این حرکت بین المللی بیماران، در پاسخ به ظهور گردشگری پزشکی-استراتژی بازاریابی جدیدی که نه تنها بیمارستان ها بلکه دولت های این کشور برگزیده اند- شکل گرفته است. در جنوب شرق آسیا کشورهای مالزی، سنگاپور و تایلند این استراتژی را توسعه داده اند. در کشور تایلند و مالزی این توسعه بعد از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷ به اوج خود رسید. رشد این صنعت در نتیجه همگرایی ایجاد شده از تعامل سرمایه گذاری منطقه ای و گسترش بازار گردشگری پزشکی است.(هنگ لنگ،۲۰۰۷)

روند تاریخی و رشد صنعت گردشگری سلامت

دوره ی تاریخی گردشگری سلامت
دوران بعد از عصر سنگ(عصرجدید)و دوران عصر برنز بازدید از چشمه های معدنی و گرم
قرون وسطی بازدید از چشمه های دمایی
قرن۱۶میلادی در این زمان بازدید از چشمه هایی به نام “چشمه های جوانی” رواج داشت.
قرن۱۸-۱۷ میلادی بازدید از Spaها رواج داشت.
قرن۱۹ میلادی در این زمان استفاده از آب و هوای کنار دریا و کوهستان ها به منظور برخورداری از سلامت رواج یافته بود. این زمان مصادف است با شیوع بیماری سل در جهان.
قرن۲۰ تشکیل مزارع سلامت و یا مزارع چاقی که در این مکان ها با استفاده از تمرینات بدنی و رژیم غذایی سعی می شد تا تناسب اندام افراد حفظ گردد.
سال ۱۹۹۱ میلادی تشکیل انجمن بین المللی اسپا
در زمان حاضر زمانی است که بیمارستان ها به سمت ایجاد اسپاها و اسپاها به سمت ایجاد بیمارستان ها سوق پیدا کرده اند.

روند تاریخی و رشد صنعت گردشگری پزشکی

دوره ی تاریخی گردشگری پزشکی
قبل از سال ۱۹۹۷(مسافرت های پزشکی)
  • در این زمان ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مرکز درمان بیماران جهانی بودند.
  • کشور سنگاپور نیز به عنوان پایگاه درمان در قاره ی آسیا تلقی می شد.
  • مردم به دلیل برخورداری از خدمات درمانی با تکنولوژی بالا و در عین حال گران قیمت به این کشورها سفر می کردند.
سال های ۲۰۰۱-۱۹۹۷(دوران انتقال)
  • قیمت خدمات پزشکی تعیین کننده بود.
  • پیدایش مقاصد درمانی جایگزین علاوه بر کشورهای توسعه یافته
  • تغییر جهت حرکت بیماران از کشورهای بازار فروش خدمات پزشکی به کشورهای خریدار این خدمات
سال های ۲۰۰۶-۲۰۰۱(گردشگری پزشکی)
  • پیدایش کشورهای تایلند و هند به عنوان مقاصد قابل قبول برای خدمات پزشکی
  • مهاجرت اعراب
  • تعداد اعمال جراحی زیبایی در بین این سال ها به حد انفجار رسید.
از سال ۲۰۰۷ به بعد(برون سپاری خدمات پزشکی)
  • مدل مدیریت درمان کشورهای توسعه یافته بسیار گران است و باید برای آن چاره ای اندیشید.
  • برون سپاری خدمات پزشکی راه حلی است که هزینه های گزاف ارائه ی خدمات درمانی را کنترل می کند.

در ادامه با تاریخچه گردشگری پزشکی ایران و تقسیم بندی گردشگری سلامت آشنا خواهیم شد پس با مستر ویزیتور همراه باشید….

این مقاله سرکار خانم منیره صحرایی، یکی از علاقه مندان سایت آقای بازاریاب نوشته شده است.

شماره تماس جهت مشاوره!