سفارشی سازی انبوه در بازاریابی، تولید و ساخت، مراکز تماس و تلفن، و مدیریت به معنای به کارگیری سیستم­ های منعطف تولید رایانه ­ای برای تولید محصول سفارشی است. این سیستم ها، هزینه ­های واحد پایینِ فرآیند های تولید انبوه را با انعطاف پذیری سفارشی سازی  واحد ترکیب می­ کنند.

سفارشی سازی انبوه  در بازاریابی سر حد جدیدی در تجارت صنایع تولیدی و خدماتی، و یا هردو است. محوریت آن افزایش فوق العاده زیاد در تنوع  و سفارشی سازی بدون افزایش متناظر در هزینه­ ها است، حد آن تولید انبوه کالا ها و خدماتی است که به صورت انفرادی سفارشی شده ­اند. در بهترین حالت این فرآیند عرضه کننده ی  مزایای استراتژیک و ارزش اقتصادی است.

سفارشی سازی انبوه در بازاریابی …

سفارشی سازی انبوه در بازاریابی روش “به تاخیر انداختن موثر اقدام متمایز نمودن یک محصول برای یک مشتری خاص تا دیرترین زمان ممکن در شبکه ی تامین است.” کامیس، کوفاریس، و استرن (۲۰۰۸) آزمایشاتی انجام دادند تا تاثیرات سفارشی سازی انبوه در بازاریابی  را زمانی که به مرحله ی خرده فروشی و خرید آن لاین معوق می­شود، بررسی کنند. آن ­ها دریافتند که مصرف کنندگان کارآمدی و لذت بیشتری از رابط سفارشی سازی انبوه نسبت به رابط خرید متداول­ تر، به ویژه در مورد اموری که از پیچیدگی متوسطی برخوردار هستند، درک می­ کنند. از دیدگاه مهندسی مشارکتی، سفارشی سازی انبوه را می­ توان به عنوان تلاش­ های جمعی بین مشتری ­ها و تولید کنندگان که مجموعه اولویت­ ها و نیاز های متفاوتی دارند تعریف کرد، آن ها مشترکا راه حل­ هایی جستجو می کنند که به بهترین نحو با نیاز های خاص فردی مشتریان و قابلیت­ های سفارشی سازی تولید کنندگان هماهنگ باشد.

بسیاری از سفارشی سازی ­های انبوه  در بازاریابی امروز عملیاتی شده ­اند، مانند :  بورد های گزینش (configurators) محصول مبتنی بر نرم افزار که افزودن و یا تغییر عملکرد های یک محصول محوری یا ساخت ضمائم کاملا سفارشی از ابتدا را میسر می ­کنند اما، این میزان از سفارشی سازی انبوه تنها شاهد سازگاری محدودی بوده است. اگر دپارتمان بازاریابی یک شرکت محصول های مجزایی ارائه کند اغلب به این معنا نیست که یک محصول به صورت مجزا تولید شده است، بلکه در عوض انواع مشابهی از همان آیتمی که به صورت انبوه تولید شده است در دسترس است.

کمپانی ­هایی که در مدل ­های تجارت سفارشی سازی انبوه موفق بوده ­اند تمایل دارند محصول های کاملا الکترونیک را تامین کنند اما، این­ کمپانی ­ها “ارائه کنندگان محصول سفارشی انبوهِ” واقعی در مفهوم اصیل آن نیستند، زیرا آن ­ها گزینه­ای برای تولید انبوه اجناس مادی عرضه نمی کنند.

انواع دیگر مدل­ های سفارش سازی انبوه در بازاریابی

شخصی به نام پاین چهار گونه ی سفارشی سازی انبوه  درر بازاریابی را شرح می­دهد:

۱٫سفارشی سازی اشتراکی: ( همچنین این مدل تولید مشترک نیز در نظر گرفته می­شود): شرکت ­ها با مشتریان مجزا صحبت می­کنند تا محصول دقیقی را که به بهترین نحو نیاز مشتری را برآورده می کنند تعیین کنند. سپس این اطلاعات برای تعیین و تولید محصولی که مناسب آن مشتری خاص است به کار می­رود. برای مثال، برخی کمپانی­ های پوشاک شلوار جین آبی را مناسب با نیاز یک مشتری مجزا تولید می­کنند. از طریق پرینت سه بعدی در کمپانی­ هایی مانند شیپ ویز (Shapeways) محصول همچنین تحت سفارشی سازی عمیق ­تری قرار گرفته است. کت و شلوار های با دوخت سفارشی Converse به مشتری ­ها اجازه می­ دهد تا رنگ و طرح و هر مولفه­ ای از انواع مشخص کفش ­­ها را انتخاب کنند، چه در فروشگاه و چه به صورت آنلاین.

۲٫سفارشی سازی انطباقی: شرکت­ ها یک محصول استاندارد را تولید می­کنند اما، این محصول در دستان مصرف کننده ی نهایی قابل تنظیم است (مشتری خود محصول را تغییر می ­دهد.)

۳٫ سفارشی سازی شفاف: شرکت ­ها، محصول منحصر بفردی در اختیار تک تک مشتریان قرار می دهند، بدون این که آشکارا به آن ­ها بگویند که محصول سفارشی شده­ اند. در این مورد لازم است نیاز های مشتری به دقت ارزیابی شود. مثال: Google AdWords و Adsense

۴٫ سفارشی سازی ظاهری: شرکت ­ها یک محصول فیزیکی استاندارد تولید می ­کنند اما، آن را به مشتریان متفاوت به شیوه­ های منحصر بفردی می ­فروشند. مثال: نوشیدنی غیر الکلی که در قوطی، بطری ۱٫۲۵ لیتری، و بطری ۲ لیتری سرو می­شود.


تهیه کننده : واحد تدوین محتوا

 



آیا از این مطلب راضی بودید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...Loading...
  1. مجید اصغری زاده گفت:

    سفارشی سازی انبوه فرایندی است که طی آن شرکت‌ها می‌توانند، برای طراحی محصولات وخدماتی که کاملاً نطبق با نیازهای تک تک، به صورت یک به یک از مشتریان انبوه خود سفارش بگیرد.

  2. محمدمهدی کرداحمدی گفت:

    جالب است که شاید تا حدود بیست سال پیش تولید انبوه و تولید سفارشی دو نوع مخالف بودند زیرا با انجام هر یک امکان انجام دیگری نبود ولی پیشرفت تکنولوژی باعث تولد سفارشی سازی انبوه شده است که تمام مزایای هر دو نوع تولید را به ارث برده و معایب آنها را نیز حذف کرده است ،از یک طرف امکان تیراژ بالا و قیمت پایین و تولید سریع را از تولید انبوه و از طرف دیگر جذابیت تنوع و خاص بودن و افزایش قیمت فروش هر واحد کالای سفارشی را از تولید سفارشی اخذ کرده است و به طور یقین میتوان گفت آینده تولید ،متعلق به سفارشی سازی انبوه خواهد بود ولی هنوز تلاشها برای پایین آوردن تولید سفارشی سازی انبوه در حد تولید انبوه ادامه دارد.

  3. محمدمهدی کرداحمدی گفت:

    جالب است که تا کمتر از حدود بیست سال پیش برای تولید یا حالت انبوه وجود داشت و یا سفارشی و این دو حالت کاملا مخالف هم در نظر گرفته میشد زیرا همزمان نمیتوانستند وجود داشته باشند ولی به لطف تکنولوژی و پیشرفت های چشمگیر شاهد تولد تولیدسفارشی انبوه هستیم که تمام مزیت های تولید انبوه و سفارشی را با هم جمع کرده و عیب هایشان را حذف کرده ، یعنی مزیت قیمت ارزان و تیراژ بالا و زمان سریعتر تولید انبوه از طرفی و از طرف دیگر مزیت های جذابیت ارضاء تنوع و خاص بودن برای مشتری و سود بیشتر روی هر واحد کالا را از تولید سفارشی به ارث برده است و قطعا آینده فرآیند تولید متعلق به سفارشی سازی انبوه خواهد بود ولی هنوز تلاش ها برای پایین آوردن هزینه سفارشی سازی انبوه و نزدیک کردن آن به قیمت تولید انبوه ادامه دارد.

  4. مهرداد اسمعیلی ویری گفت:

    سفارشی‌سازی انبوه (mass customization) یکی از موضوعات جدید مورد توجه علوم مدیریت و بازاریابی به شمار می‌آید علاوه بر این، امروزه این مبحث در فعالیت واحد‌ها و بنگاه‌های تولیدی با تیراژ انبوه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار شده است، امروزه بنگاه‌های تولیدی به خوبی دریافته‌اند که کسب سود و بازدهی دیگر بسان گذشته و با نرخ‌های قبلی دست نیافتنی شده است.در شخصی‌سازی انبوه شرکت محصولات خود را بر مبنای خرید‌های قبلی مشتری (خواسته‌ها و تمایلات درونی) یا بر اساس اطلاعاتی که از طریق سیستم تحقیقات بازار در خصوص خواسته‌ها، ترجیحات و تمایلات مشتری کسب کرده است (خواسته‌ها و تمایلات برونی) ارائه می‌دهد. اما سفارشی سازی انبوه مستلزم اصلاح محصول توسط شخص مشتری است بدین نحو که شرکت در این روش تعامل و مشارکت با مشتری را اصل اساسی و خدشه‌ناپذیر به شمار آورده و به طور عملی موجبات تعامل میان مشتری، محصول و واحد طراحی را میسر و تسهیل می‌کند. فرض اساسی در ایده سفارشی سازی انبوه، خلق ارزش و ارائه بالاترین مطلوبیت به مشتری و مصرف‌کنندگان است.
    به نظر می‌رسد ایده اصلی سفارشی‌سازی محصول مبتنی بر نیاز‌ها و خواسته‌های ذیل است:
    ۱٫نیاز به بهینه‌سازی ویژگی‌های وظیفه‌ای و عملکردی محصول (ارتقای موارد ایمنی و رفاهی).
    ۲٫ نیاز به STYLE شیک‌تر و ویژگی‌های ظاهری محصول.
    ۳٫ نیاز به تمایز و میل به منحصر بفرد بودن یا نشان داده شدن مشتری.
    هم اکنون معدودی از تولید کنندگان داخلی با درک اهمیت این موضوع درصدد انجام اقداماتی در این راستا برآمده‌اند که می‌توان این موضوع را اقدامی در خور توجه در زمینه مشتری‌مداری و توسعه بیشتر بازار و ارتقای نام تجاری به شمار آورد.

  5. حدیثه کریمی پور گفت:

    افزایش رقبا،تیراژ انبوه برندهای تازه ای که هر یک با داشتن مزیت رقابتی خاص قیمت ها را تهدید و تنوع بیشتری را به مصرف کنندگان ارائه میکنند و افزایش آگاهی افراد از قابلیت های صنعت برای دستیابی به محصولات مورد نیاز مشتریان از دلایل توجه به مقوله سفارشی سازی انبوه در سال های اخیر شده است .

  6. سعید نجاران گفت:

    با سلام
    سفارشی سازی انبوه در بازاریابی ، تولید و ساخت ، مراکز تماس و تلفن و مدیریت به معنای به کارگیری سیستم های منعطف تولید رایانه‌ای برای تولید محصول سفارشی است .
    این سیستم ها هزینه‌های واحد پایین فرآیند های تولید انبوه را با انعطاف پذیری سفارشی سازی واحد ترکیب میکنند . سفارشی سازی انبوه در بازاریابی سر حد جدیدی د. تجارت صنایع تولیدی و خدماتی ویا هر دو است .
    محوریت آن افزایش فوق العاده زیاد در تنوع و سفارشی سازی بدون افزایش متناظر هزینه‌ها ست .
    حد آن تولید انبوه کالاها و خدماتی است که بصورت انفرادی سفارش شده اند

  7. محمد نوجوان گفت:

    در این خصوص تمام موارد ذکر شده اصولی میباشد و با این کار میتوانیم به تولید انبوه برسیم وبا کیفیت وطبق درخواست مشتری هر دو طرف به خاسته های خود خواهند رسید

  8. هاله خلیلیان گفت:

    با سلام و احترام…
    از مطلب خوب و جذابتون ممنونم.. اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کردم.
    موفق و سربلند باشید..