Skip to main content

فرآیند های تجاری آشنایی با بزرگان علم مدیریت( آدام اسمیت)

در این نوشته تلاش کرده ایم مخاطبان سایت مستر ویزیتور را با یکی از بزرگان علم مدیریت آشنا کنیم:

تاریخچه آدام اسمیت

یک تشریح مهم قدیمی از فرایند تجاری مربوط به مثال معروف کارخانه سنجاق سازی آدام اسمیت می باشد که در مقاله ای در دانشنامه دیدروت آمده است:

اسمیت تولید یک سنجاق را به صورت زیر شرح داده است: یک فرد سیم را اندازه می گیرد، دیگری راستش می کند، بعدی می برد، و چهارمی علامت گذاری می کند، پنجمی سر سنجاق را شکل می دهد. شکل دهی سرسنجاق شامل دو یا سه علامت جدا است شکل قرار دادن آن در کسب مشخص و وزن نمودن آن…

فرآیند های تجاری آشنایی با بزرگان علم مدیریت( آدام اسمیت)

 

اهمیت کسب وکار ساختن سنجاق تقسیم آن به ۱۸ عملیات جداگانه است که دربعضی از کارخانه ها تماما دستی انجام می شود هرچند دربعضی از کارخانه ها یک فرد، دو یا سه عمل را با هم انجام می دهد.

اسمیت همچنین فهمید که چگونه با تقسیم کار، خروجی را بهتر سازد. قبلا درصنایع دست ساز یک فرد تمامی فرایند های تولید را انجام می داد درحالی که اسمیت تشریح کرد که چگونه وظایف ساده را توسط افراد متخصص درآن کار به صورت جدا انجام خواهد شد. نتایج تقسیم کار اسمیت باعث شد محصول ۲۴۰۰ درصد افزایش یابد.

به عنوان مثال: یک فرد ۲۴۰ بار بیشتر از قبل از تقسیم کار، سنجاق تولید می کرد.

اگر اسمیت از تقسیم کار دفاع نکرده بود سنجاق ها ارزنده نبودند. بیشتر اوقات یا همیشه سطح مناسب تقسیم وظایف از طریق طرح آزمایش های فرایند تولید به دست می آید. برخلاف نگاه اسمیت که محدود به دامنه های عملیاتی یکسان با فعالیت های دنباله ای در فرایند تولید بودند فعالیت های امروزی شامل عملیات متقاطع و ویژگی های مهم هستند و بنابر این موارد در فرایند های او، باعث شد نظریه ی تقسیم کار توسعه یابد.

هر چند یکپارچه ساختن وظایف عملیاتی یا عملیات متقاطع تا مدت ها دیگر به عنوان انتخاب های دیگر مد نظر قرارنگرفت.

در مطلب های بعدی شما را با بزرگان علم مدیریت بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نویسنده : الهه مهری ، حسین رنجبر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

شماره تماس جهت مشاوره!