Skip to main content

مزایا و معایب تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به معنی هر معامله ای که بصورت الکترونیکی انجام شود و یا از طریق شبکه های ارتباطی باشد. حال این شبکه های ارتباطی می تواند اینترنت، کامپیوتر، موبایل، تبلت، لپ تاب و … باشد. خریداران یا مصرف کنندگان در دنیای مجازی از طریق اینترنت به دنبال مغازه، کافی شاپ، رستوران، فروشگاه ها یا شاپینگ ها، کیلینیک ها و … می گردند و محصول خود را از راه وب یا پست الکترونیک یا ایمیل سفارش می دهند. تجارت الکترونیکی یعنی هر خرید و فروش یا هر مبادله ای که به صورت الکترونیکی و یا از طریق اینترنت صورت بگیرد. امروزه تکنولوژی در تجارت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. تجارت الکترونیک مبادله الکترونیکی داده ها و اطلاعات است. مبادله الکترونیکی یعنی تولید، پردازش، کاربرد و جابه جایی اطلاعات و داده ها و اسناد از طریق الکترونیکی و اتوماتیک بین همه کامپیوترها بر اساس زبان مشترک و استانداردهای معین و با حداقل مشارکت های انسانی. تجارت الکترونیک یک دگرگونی و تحول عظیمی در عرصه ارتباطات داشت. تجارت الکترونیک در ساده ترین تعریف یعنی جستجوی منابع، انجام ارزیابی، مذاکره کردن، سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه سرویس های پشتیبانی است که به شکل الکترونیکی انجام می شود. روشی است بر طبق آن داده ها، محصولات و خدمات  از طریق شبکه های ارتباطات کامپیوتری خرید و فروش می شوند.

  • تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیک

در بسیاری از موارد مشاهده شده که مبادله الکترونیکی اطلاعات را هم معنی با تجارت الکترونیک می دانند اما در صورتی که این دو تکنولوژی اصلا با هم یکسان نیستند و کاملا باهم متفاوت هستند. می توان گفت که تجارت الکترونیک کامل کننده مبادله الکترونیکی داده ها است. مبادله الکترونیکی داده مکانیزمی تعریف شده که به سبب آن انتقال و مبادله داده ها در راستای تحقق فعالیت های تجاری با ظاهر و صورتی تعریف شده و بکارگیری پیام های استاندارد شده جهانی توسط ابزار الکترونیکی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر صورت می گیرد. در صورتی که تجارت الکترونیک یعنی مبادله تجاری خرید و فروش محصولات بدون نیاز به کاغذ است که در آن از تبادل داده ها و اطلاعات به عنوان یک ابزار به همراه ایمیل، تابلوی اعلانات و سایر فناوری هایی که مبتنی بر شبکه است استفاده می شود.

  • مزایای تجارت الکترونیک:

  1. افزایش فروش
  2. افزایش درآمد
  3. افزایش سرمایه گذاری
  4. افزایش سطح رفاه زندگی مردم
  5. ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای صنایع و بنگاه های بازرگانی
  6. افزایش فرصتهای جدید شغلی
  7. امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی
  8. جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد
  9. کاهش هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین الملل
  10. دسترسی سریع به اطلاعات
  11. عدم حضور واسطه
  12. کاهش هزینه های تبلیغات
  13. ورود به بازارهای فرا منطقه ای در جهت بازاریابی جهانی
  • معایب تجارت الکترونیک:

  1. تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان
  2. کاهش میزان تولید
  3. کاهش تولید شرکتهای ورشکسته

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!