مواردی که هیچگاه در رزومه خود نباید بنویسید(۱)

رزومه









هر مدیر به طور متوسط برای استخدام نیرو در هر موقعیت کاری ۷۵ رزومه دریافت می کند. بنابراین هیچ مدیری وقت ندارد همه رزومه ها را به دقت بررسی کند. در بررسی اولیه معمولا  ۶ ثانیه وقت صرف هر رزومه می شود و در این مرحله تعدادی از رزومه ها حذف می شوند. اگر می خواهید از گزینش مرحله اول عبور کنید باید صلاحیت خود را به طور مشخصی در رزومه خود نشان دهید. در این پست اول ۱۳ مورد از  ۲۹ موردی که هیچ وقت نباید در رزومه تان بنویسید آمده است.

  •  فاعل

وقتی برای کاری درخواست می دهید مشخص است که شما برای این کار درخواست دادید پس لازم نیست همه جمله هایتان با کلمه «من» شروع شود.

  • تجربیات کاری نامربوط

اگر در کاری بهترین هم بوده باشید اما می خواهید برای شغلی که به آن هیچ ارتباطی ندارد درخواست دهید باید آن کار را فراموش کنید.اما تجربیات کاری گذشته که به طور مستقیم با شغل شما مرتبط نیستند گاهی می توانند توانمندی، درک و مهارت شما را نشان دهند که این مسئله می تواند به کار شما مربوط شود اما فقط این تجربیات را زمانی که واقعاً به عنوان مهارتی می تواند بیانگر توانمندی های مضاعف شما باشد، در رزومه خود بیاورید.

  • مسائل شخصی

وضعیت ازدواج، دین و آیین یا شماره کارت ملی خودتان را در بخش ابتدایی رزومه ننویسید. شاید در گذشته برای معرفی لازم بود بالای سربرگ این اطلاعات داده شود، اما این اطلاعات در حال حاضر هیچ کاربردی برای کارفرمای شما ندارد و نیازی به نوشتن نیست.

  • سرگرمی ها

اگر سرگرمی های شما ربطی به شغلتان ندارد، نوشتنش فقط اتلاف وقت کارفرما و جای نوشتن دیگر توانمندی هاست.

  • دروغ 

کارکردن به عنوان مدیر یکی از بخش های یکی از شرکت های معروف، بردن جوایز معروفی که با یک جستجوی کوتاه دروغ بودن آن مسجل می شود یا درس خواندن در دانشگاهی که وجود خارجی ندارد از بزرگترین و واضح ترین دروغ هایی است که شانس شما را برای استخدام از بین میبرد.

  • سن

اگر نمیخواهید در یک موقعیت کاری به خاطر سن مورد تبعیض واقع شوید، وقت آن رسیده که تاریخ فارغ التحصیلی تان را هم  از رزومه حذف کنید.

  • متون طولانی

وقتی فقط یک سانتی متر حاشیه سفید برای رزومه در نظر می گیرید و از فونت ۸ استفاده میکنید تا بتوانید همه اطلاعات را در یک صفحه بگنجانید «حماسه شکست» را رقم زده اید.باید فضای کافی و حاشیه مناسب برای رزومه در نظر بگیرید.

  • معرف

اگر کارفرما بخواهد با معرف شما یا روسای شرکت های قبلی که در آن کار کرده اید صحبت کند حتما از شما اطلاعات مربوط را می گیرد که در این صورت بهتر است به کسی که از او به عنوان معرف نام برده اید در این خصوص اطلاع بدهید .با لیست کردن اسامی و اطلاعات تماس معرف های خود فضای ارزشمند رزومه را بیخود زشت نکنید.

  • مرخصی

اگر برای مرخصی یا بچه دار شدن مدتی از کار کناره گرفته اید، لارم نیست این مسئله را در رزومه خود بنویسید.

  • قالب نامناسب

شکل ظاهری و قالب رزومه همان قدر اهمیت دارد که محتویات آن با اهمیت است.بهترین قالب آن است که با نگاه سریع و ظاهری به رزومه بتوان سریع به اطلاعات کلیدی پی برد و صلاحیت ها و اهداف شغلی را به آسانی در آن دید.

  • ضمایر شخصی

در رزومه شما نباید کلماتی مثل «من ، او ، مال من » بیاید. رزومه خود را اول شخص یا سوم شخص ننویسید.کاملا ً مشخص است که هر چیزی در رزومه شما مربوط به خودتان و تجریبات خودتان است.

  • زمان حال برای تجربیات کاری گذشته

هیچ گاه برای تجربیات گذشته از افعال زمان حال استفاده نکنید. فقط شغل فعلی تان را باید با فعل زمان حال  توصیف کنید.

  • آدرس ایمیل غیر حرفه ای

اگر هنوز از آدرس قدیمی مثل جی میل یا یاهو استفاده میکنید وقت آن رسیده که برای خودتان سرویس ایمیل حرفه ای تری انتخاب کنید. با کمی جستجو می توانید سرویس مورد نظرتان را با بهترین امکانات پیدا کنید.

  • ادامه دارد….

فرجی

  • نویسنده: خانم شادی فرجی، کارشناس مدیریت بازرگانی

 



آیا از این مطلب راضی بودید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...Loading...
  1. ملیحه موسوی گفت:

    رزومه خلاصه ای ار تجربیات کاری ، سوابق تحصیلی و مهارتهای فردی شخص جویای کار بوده و کارفرمایان قبل از مصاحبه حضوری با بررسی رزومه افراد مناسب را غربال می نمایند . بنابراین رزومه فرد باید مختصر مفید و تاثیر گذار بوده و از شرح طولانی و ذکر موضوعات مختلف و یا تکراری در آن خودداری شود. همچنین نباید اطلاعات غلط و بیهوده در آن عنوان شود. تهیه رزومه بصورت تایپ شده بهتر می باشد و از فونت مناسب و حاشیه بندی مناسب باید استفاده شود. همچنین ذکر برخی موارد مانند آدرس محل سکونت ، میزان حقوق ویا ارسال عکس ضروری نبوده و بهتر است در ملاقات حضوری عنوان شود.
    خلاصه اینکه یک روزمه مناسب عامل مهمی درجذب ذهنیت کارفرما و نهایتا دستیابی به شغل مورد نظر می باشد.

  2. امیر اعرابی گفت:

    سرکار خانم فرجی
    باسلام و عرض ادب
    بسیار عالی و قابل استفاده بود

    باسپاس بیکران

  3. عصمت سادات حسینی گفت:

    ]عالی بود خانم فرجی عزیز ممنون ازاطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتی