Skip to main content

چالش های مدیریت استراتژیک

چالش های مدیریت استراتژیک

دنیای امروز را دنیای تغییر و تحولات سازمانی می نامند، دنیایی که مدیران در محیطی متحول و پر ابهام کار می کنند. وسعت و تنوع تغییری که بر پیکر سازمان های امروزی وارد می آید به قدری زیاد است که برای آنها چاره ای جز انطباق و پاسخگویی با این تغییرات وجود ندارد. در چنین شرایطی مدیریت استراتژیک و انتخاب استراتژی های مناسب و موثر برای مدیران سازمان ها اهمیت خاصی پیدا کرده است. از طرف دیگر در گذشته ای نه چندان دور، یک شرکت تجاری می توانست با تمرکز تولید و فروش محصولات در داخل مرزهای ملی موفقیت کسب کند. ملاحظات بین المللی شدن بازارها و شرکت ها، شیوه کار و فعالیت شرکت های مدرن را به کلی تغییر داده است (ویلن و همکاران ۲۰۰۷: ۱۳۵).

برای رسیدن به صرفه جویی، مقیاس مورد نیاز جهت دستیابی به هزینه های پایین و در نتیجه قیمت های پایین، شرکت ها اکنون به جای بازار ملی به بازار جهانی فکر می کنند. با جهانی شدن بیشتر صنایع، اهمیت مدیریت استراتژیک بدین جهت افزایش می یابد که باعث تداوم توسعه بین المللی شرکت شده و موقعیتی برای آن در بازار ایجاد می کند که از مزیت رقابتی بلند مدت (پایدار) برخوردار باشد.

اینترنت تا چند سال اخیر به طور جدی به عنوان وسیله ای برای انجام مبادلات تجاری واقعی مطرح نشده بود. امروزه تجارت الکترونیکی به استفاده از اینترنت برای انجام مبادلات تجاری اشاره دارد. اینترنت نه تنها نحوه تعامل مشتریان، تامین کنندگان و شرکت ها را تغییر می دهد، بلکه شیوه داخلی کار آنها را نیز متحول می کند. اینترنت در طول چند سال اخیر، مبنا و اساس رقابت را در بسیاری از صنایع به کلی تحت تاثیر قرار داده است. به جای تمرکز سنتی بر ویژگی های محصول، اینترنت پایه رقابت را به سوی سطح استراتژیک تر سوق داده است که در آن زنجیره ارزش سنتی یک صنعت به طور عمیقی تغییر یافته است( بوولیس، ۲۰۰۰: ۷).

  • اینترنت، شرکت ها را مجبور می کند تا خودشان را تغییر دهند. مفهوم برقراری ارتباط شبکه ای الکترونیکی با مشتریان، تامین کنندگان و شرکاء، اکنون یک واقعیت مسلم است.
  • کانال های جدید، نحوه دسترسی به بازار و مارک گذاری را تغییر می دهند و باعث انفصال یا انقطاع کانال های توزیع سنتی می شوند.
  • امروزه توازن قدرت به سمت مشتری تغییر جهت می دهد. در دنیای امروز با وجود دسترسی نامحدود مشتریان به اطلاعات موجود در اینترنت، پاسخگویی به آنها بسیار سخت تر از زمانی شده است که چنین امکانی برای شان فراهم نبود.
  • رقابت نیز در حال تغییر است. شرکت های مبتنی بر تکنولوژی جدید، به همراه رقبای سنتی قدیمی تر، از اینترنت در راستای نوآوری و کارایی بیشتر بهره گیری می کنند.
  • سرعت پیشرفت کسب و کار به طور چشمگیری در حال افزایش است. افق های برنامه ریزی، نیازهای اطلاعاتی و انتظارات و توقعات مشتریان/ تامین کنندگان ضرورت اینترنت را منعکس می کند.
  • اینترنت در حال خارج کردن شرکت ها از لایه ها سنتی شان است. جدایی سنتی بین تامین کنندگان، تولیدکنندگان و مشتریان با گسترش شبکه های خارجی رنگ می بازد، چنان که شرکت های همکاری کننده در شبکه، به برنامه ها و فرآیندهای عملیاتی همدیگر دسترسی پیدا می کنند.
  • دانش به عنوان یک دارایی کلیدی و منبع مزیت رقابتی در می آید.


 

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!