شاید تا به حال با افرادی مواجه شده باشید که حرف هیچ کس راقبول نداشته باشند ولی مطمئناً یکی هست که حرف او را قبول می کنند و حرف آن شخص در زندگی آن فرد بی تأثیر نیست. انسان ها توسط  ۵ حس اطلاعات را از محیط دریافت می کنند. فکر کنید ۵ شیر آب داریم که یک شیر بزرگتر از ۴ شیر دیگر می باشد و آب بیشتری از آن جاری می گردد. ذهن انسان هم دقیقاً مانند این مثال عمل می کند. هر انسانی همیشه از یکی از حس های خدادای خود اطلاعات بیشتری دریافت می کند. بسیاری از انسان ها از کانال های ارتباطی خودشان( یعنی همان حسی که به آن ها اطلاعات بیشتری می دهد) اطلاعات را انتقال می دهند، در صورتی که اگر ما بتوانیم کانال ترجیحی دیگران( یعنی حسی که به طرف مقابل اطلاعات بیشتری می دهد) راتشخیص دهیم فوق العاده می توانیم قوی تر عمل کنیم.

کانال های ارتباطی در بازاریابی در ۳ حالت کلی تقسیم بندی می شوند:

  • بصری( بینایی، دیداری )
  • سمعی( شنیداری )
  • لمسی یاحسی ( لامسه )

هر کدام از این کانال های ترجیحی افراد می توانند در بازاریابی و فروش اثر گزار باشند. افرادی که از کانال های دیداری استفاده می کنند از این کلمات و جمله ها استفاده می کنند مانند: دیدم، زیبا است ، منظره قشنگی است و یا چشم انداز زیبایی است، اندازه و رنگ و در کل کلماتی که مربوط به دیدن می باشند برای آن ها اهمیت دارد. معمولاً افرادی که از این نوع کانال بهره می برند لاغرترند، تندتر صحبت می کنند، نوسان حرکت دستانشان زیاد، موقع نوشیدن نوشیدنی های غیرالکلی و گازدار مردمک چشمشان به سمت بالا می رود و معمولاً در حالت ایستاده نوک پاهاشون به سمت جلو می باشد این افراد شیک پوش هستند. استفاده از کلماتی که  که در ابتدا ذکر کردیم در بازاریابی برای این گونه افراد تأثیر بیشتری دارد. به عنوان مثال بعد از شناخت کانال ترجیحی این گونه افراد یک فروشنده موفق برای فروش ملک خود از ابعاد و منظره، رنگ و زیبایی محیط اطراف ملک برای مشتری صحبت می کند. کانال بصری(دیداری) عمومی تر از کانال های دیگر می باشد.

افرادی که از کانال های سمعی استفاده می کنند از این  کلمات و جمله ها بیشتر استفاده می کنند مانند: گوش دادم، شنیدم، همچنین صدا، صوت، ریتم، نوا، آهنگ موزون برای آن ها مهم است و در کل کلماتی که مربوط به شنیدن می باشند را بیشتر به کار می برند. افرادی که از این کانال بهره می برند معمولاً: گردنی با اندازه متوسط دارند، شمرده و زیبا سخن می گویند، صدایشان زیباست، موقع صحبت کردن دست ها به سمت گوش هایشان می رود، موقع ایستادن یکی از پاهایشان کج به یک سمت است و معمولاً با گوش سمت مخالف آن پای کج بهتر می شنوند. بعد ازشناخت افرادی با این گونه کانال ترجیحی به عنوان مثال اگر فروشنده یک ملک باشید می توانید به مقاوم بودن و یا سفالی که در ساخت دیوار ها استفاده شده و تاثیر آن در مقابل سر و صدا اشاره کنید و بازاریابی موفق تری را داشته باشید.

افرادی که از کانال های حسی یا لمسی استفاده می کنند این  کلمات و جمله ها را بیشتر به کار می برند مانند: لمس کردم، حس کردم، الهام شد، خواب دیدم، خوش مزه بود، تلخ یا  شیرین بود، زبر و یا  نرم است، و در کل کلماتی که به حس و لامسه مربوط  شود. معمولاً این افراد گردن کوتاه تری دارند، بسیار شمرده صحبت می کنند، معمولاً چاق تر از دو گروه قبل هستند، وقتی سرپا هستند نوک پاهایشان کج به سمت بیرون می باشد، موقع نوشیدن نوشیدنی بدون الکل و گاز دار خیلی آرام هستند و وسط  آب خوردن فکر می کنند. بعدازشناخت  افرادی با این گونه کانال ترجیحی به عنوان مثال اگر فروشنده ملک هستید می توانید به جنس سرامیک و زبری و نرمی کاغذ دیواری اشاره کنید.

nlp-neuro-linguistic-programming-sleepora-640px-compressed

 ان ال پی به معنای برنامه ریزی ذهنی است  موفقیت در فروش و بازاریابی با توجه به ان ال پی در هرشغلی و به همراه خلاقیت در تعریف محصول های خروجی آن شغل و با توجه به کانال های ترجیحی همراه است. همچنین امکان دارد شخصی هر ۳ حالت را دارا باشد، بعلاوه در بسیاری از موارد با تغییر شغل کانال ترجیحی افراد نیز تغییر می کند. بطور معمول هر ۱۰ سال یک بار کانال ارتباطی افراد تغییر می کند. شناخت ان ال پی افراد می تواند به یک بازاریاب کمک کند تا بازاریابی موفق تری را داشته باشد.


صابونچی



آیا از این مطلب راضی بودید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...Loading...
  1. محمد رضا گفت:

    با احترام خدمت شما ، مطلب بسیار آموزنده و علمی بود
    خوشبختانه زیاد حواشی نرفته و اصل مطلب بیان شده بود

  2. شهاب پناهی گفت:

    بادرود وعرض ادب
    مطالبتان بسیارجالب وآموزنده ومفیدمیباشد.
    به امیدموفقیت شما در تمام عرصه ها
    سپاس

    • مینا جعفر صابونچی گفت:

      با سلام و عرض احترام خدمت شما بزرگوار
      سپاس گزارم که زمان گرانمایه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید
      موفق باشید

  3. سلام و عرض ادب
    جالب است که مطالب زیبای شما همیشه در قسمت پر بازدید های روزانه و هفتگی قرار می گیرد و این خود نشان دهنده قلم شیوا و روان شما و همچنین کاربر پسند بودن و چاشنی علمی داشتن آن است….
    توفیقات عالیه شما را خواستارم….

    • مینا جعفر صابونچی گفت:

      با عرض سلام و احترام خدمت شما بزرگوار ….
      از این که مطلب مورد توجه فرد فرهیخته و توانایی چون شما قرار گرفته است برای بنده مایه افتخار است ….واین نظر لطف شماست..
      امیدواریم بتوانیم در کنار تیم قوی مستر ویزیتور بخش کوچکی از نیاز جامعه علمی کشور را فراهم کنیم…..
      از توجه شما بزرگوار سپاسگزارم
      زنده باشید

  4. شالیزادگان گفت:

    با سلام
    از خواندن مطلب لب بهره بردم …
    بسیار جالب بود
    توفیقات روز افزون را برای مستر ویزیتور خواهانم

  5. محمدرضا علی نژاد گفت:

    با سلام و عرض ادب
    مطالبتون مثل همیشه خواندنی و مفید بود. ممنون از تلاش شما

  6. طالبی (مهرکام پارس) گفت:

    با سلام و احترام
    مطلب خوبی بود و توجه به نکاتی ک اشاره فرمودید در عرصه بازاریابی حایز اهمیت است
    موفق باشید.

  7. عظیم عابدی گفت:

    با سلام خدمت خانم صابونچی
    ضمن تشکر از مطلب خوبتون،دقیقا به همین صورت است و با شناخت درست این موارد یک
    بازاریاب،موفق تر خواهد بود،

  8. عظیم عابدی گفت:

    با سلام خدمت خانم صابونچی
    ضمن تشکر از مطلب خوبتون،دقیقا به همین صورت است و با شناخت درست این موارد یک
    بازاریاب،موفق تر خواهد بود،

  9. جعفري گفت:

    درود بر همگي،
    همان طور كه فرموديد با شناخت از اين كه مخاطب ما در كدام گروه قرار دارند، مي توانيم با ارائه ي خدمت ها به صورت شخصي سازي شده باعث رضايت بيشتر مشتري شويم.
    با سپاس

    • مینا جعفر صابونچی گفت:

      با سلام خدمت شما
      بله …. درست می فرمایید
      با شناخت درست می توان بازاریابی بهتری راداشت
      سپاس از زمانی که اختصاص داده اید
      موفق باشید