Skip to main content

اصول بازاریابی و فاکتورهای جذب مشتری

مشتری مهمترین ناظر بر فعالیتهای ماست او به ما وابسته نیست، ما به او وابسته هستیم. مشتری در کار ما یک هدف زود گذر نیست ، بلکه مشتری هدف و غایت همه اقدامات ماست. او یک فرد خارجی در سازمان ما محسوب نمی شود ، بلکه مشتری جزئی از سازمان ماست. ما با خدمتی که به مشتری ارائه می نماییم به او لطف نمی کنیم ،  بلکه او از این طریق فرصتی برای ادامه کار به ما می دهد و در  حق ما لطف می کند. (مهاتما گاندی).

با توجه به اینکه در جوامع کنونی یکی از مسایل مهم و مؤثر که از ارکان اصلی یک کشور می باشد، مبحث مهم اقتصاد است. اگر به طور واضح شرح مختصری نسبت به رابطه ی این اصل مهم را با اصول دیگر، از جمله اصل سیاست مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که به گفته ی بزرگان این بخش، اقتصاد و سیاست رابطه ای نزدیک بینشان برقرار می باشد، یعنی به طور کلی سیاست باعث به وجود آمدن اقتصاد است و اقتصاد سیاست را نگه می دارد. حال برای پی بردن به زوایای مختلف می توان به اقتصاد از زاویه ای جدا از زوایای دیگر و به طور کوچکتر و زیر مجموعه به بحث تجارت که یکی از زیر شاخه های آن می باشد، نگاه دیگری داشت. به طور کلی وقتی صحبت از تجارت می شود، موضوع اولی که برای هر تاجر، تولیدکننده و یا ارائه کننده خدمات نقش اساسی را ایفا می کند، به دست آوردن سود و منفعت می باشد. حال راهها و شیوه های به دست آوردن سود و منفعت را بطور اجمالی بیان می کنیم :

از آنجاییکه در تمامی جوامع، بحث رقابت بر سر به دست آوردن بازار فروش و جذب مشتری و ارائه ی کالای تولید شده مطرح است، با یک بررسی کوچک می توان دریافت که شرکت ها و تولیدکنندگان با تولید محصولی با کیفیت و با پایین آوردن قیمت های تمام شده و ارایه آن به بازار برای مصرف، مصرف کننده را جهت خرید کالای تولیدی خود تحریک و ترغیب نمایند.

فاکتورهای زیر از عوامل اصلی جذب مشتری است که به اختصار بیان می کنیم:

  • یک تولیدکننده وقتی می تواند به این امر مهم دست یابد که در رأس آن مدیریتی لایق، کارآمد، متبحر، آشنا و مطلع نسبت به نوع کالا و بازار موجود برای آن کالا وجود داشته باشد.
  • فاکتورهای دیگری چون نیروی کار ارزان، بالا بردن بهداشت، دسترسی آسان، خدمات گسترده وسریع، استفاده از بسته بندی های به روز، تبلیغات گسترده و خلاقانه و گذاشتن جوایزی جهت خرید بیشتر مشتری یا راههای ترغیب بیشتر مشتری(یکی بخر، دوتا ببر) که مورد توجه عموم و اقشارمردم یک محل، یک شهر و حتی کشورهای دیگر قرار می دهد، می تواند نسبت به رقبای دیگر، بازارتقاضا را در دست گرفته، مشتریان زیادتری را بخاطر قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر خود جذب نماید
  • و حتی چنانچه شرکت ها و تولیدکنندگان دیگری جنس تولیدی این شرکت را تولید کنند، نمی توانند در مدت زمان طولانی در کورس رقابت بوده و به قول آدام اسمیت(یکی از بزرگترین اقتصاد دان های دنیا) خود به خود از چرخه تولید خارج و محو می گردد.
  • کوتاه سخن اینکه، اصل مهمی که در بین تولیدکنندگان موفق به طور یک اصل بنیادی، پی ریزی و پیگیری می شود این است که فروش بیشتر با قیمت کم تر باعث به دست آوردن سود بیشتر است.

این مقاله توسط  آقای سروری، یکی از علاقه مندان سایت آقای بازاریاب نوشته شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب  |    پیچ اینستاگرام بزاززاده

شماره تماس جهت مشاوره!