Skip to main content

مدیریت ارتباط با مشتری و ویژگی های یک ارتباط خوب ( CRM )

در پست قبلی به تاریخچه CRM و هدف از برقراری آن و چگونگی انجام آن پرداختیم، اکنون درباره پیامدهای ارتباط، انواع ارتباط و تأثیر تبلیغات بر جذب مشتری می پردازیم:

  • چه زمانی در ارتباطمان موفق هستیم؟
  • چه زمانی کمیت ارتباطمان را با مشتری افزایش دهیم؟
  • چه زمانی کیفیت ارتباطمان را با مشتری ارتقاء دهیم؟

مهارت ارتباطی یعنی چه؟

ما باید توانایی برقرار کردن ارتباط خوب را با دیگران داشته باشیم تا بتوانیم پیاممان را به راحتی به طرف مقابل انتقال دهیم و بر او تاثیر مثبتی داشته باشیم، همچنین باید بتوانیم عکس العمل خوبی از وی دریافت کنیم.

پیامدهای عدم ارتباط خوب چیست؟

  • احساس نارضایتی از طرف مقابل
  • احساس خشم و تعصب
  • استرس

برای اینکه بتوانیم با  مشتری ارتباط خوب و تاثیر گذاری داشته باشیم باید:

  • احساسات را انتقال دهیم.
  • بیان نیاز ها باید به راحتی انجام گیرد.
  • انتقال اطلاعات به مشتری به سهولت صورت پذیرد.

حال با توجه به مطالب بالا تعیین قصد و هدف از برقراری ارتباط چیست؟

  • در مرحله اول از هدف خود آگاهی کامل داشته باشیم.
  • در مرحله دوم ارتباطمان دو طرفه باشد.
  • و نهایتا هدف باید صادقانه و روشن باشد. (بدون ابهام )

انواع مهارت های ارتباطی در دو زیر مجموعه کلی قرار می گیرند:

  • مهارت های انتقال پیام، مانند: مشاهده و پاسخ دادن.
  • مهارت های دریافت پیام، مانند: مهارت های کلامی(بیان کلمات و حروف که معنی اطلاعات را می رساند)، مهارت های غیر کلامی(حرکات سر وگردن) و گوش دادن می باشند.

حال باید بدانیم موانع ارتباطات چیست؟

موانع ارتباطات در دو دسته خارجی و داخلی تقسیم بندی می شوند: موانع داخلی شامل احساسات و عواطف می باشند؛ در حالی که موانع خارجی مانند سر وصدا و یا گرما و…. می باشند.

ویژگی های ارتباط خوب شامل موارد زیر است:

  • صادقانه و واضح باشد.
  • ساده صحبت کنید.
  • در پی یک کار خوب باشید.
  • شنونده  خوبی باشید.
  • پیام خود را به صورت جذاب بیان کنید.
  • پیام خود را خلاصه بیان کنید.

در سالهای گذشته مردم خیلی سخت تر  با یگدیگر ارتباط برقرار می کردند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و عصر ارتباطات مردم توانسته اند با یکدیگر به راحتی ارتباط بر قرار کنند. مثلاً از طریق شبکه های اجتماعی، تلفن همراه و… به راحتی اطلاعات زیادی را در زمان کمی به دست می آورند به همین دلیل یکی از راهکار های تاثیر گذار بر مشتری تبلیغات است که امروزه تاثیر بسیار خوب و زیادی بر ذهن مشتری دارد. در یک تبلیغات خوب باید خلاقیت و سلیقه و تجربه به کار رود تا بتوانیم مشتریان جدید به دست آوریم و حتی مشتریان قدیمی خود را حفظ کنیم. مشتریان قدیمی تأثیر بسیار زیادی دارند طبق تحقیقات که توسط کارشناسان انجام شده هنگامی که شخصی قصد خرید محصولی را دارد از دیگران تحقیق می کند و خصوصیات آن محصول را می پرسد که حتی تأثیر این کار از تبلیغات تلویزیون و مجلات بسیار زیادتر است که به این کار word of mouth marketing یا بازاریابی دهان به دهان گویند. در پایان برای این که بتوانیم محصولات خود را به راحتی بفروشیم ابتدا باید با تعریفی کاملی از ارتباطات و اثرات آن آشنایی داشته باشیم  و در مرحله بعدی با استفاده از همین ارتباطات موثر تبلیغات کار آمدی را ارائه دهیم.


شماره تماس جهت مشاوره!