Skip to main content

بازاریابی محتوا چیست؟

برای آشنایی با هر موضوع و مساله‌ایی ابتدا باید تعریفی دقیق از آن ارائه داد. بازاریابی محتوا همانگونه که از نامش پیداست یک روش از بازاریابی است که مؤلفه‌های زیر را در بر دارد:

  • هدف، جذب و دستیابی به مخاطبان و تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل است.
  • روش جذب، تولید محتوایی متناسب با شرایط، مستمر، ارزشمند و آگاهی بخش به مخاطب می باشد.
  • وسیله انتقال محتوای تولید شده به مخاطب، یک بستر ارتباطی است؛ که انواع متفاوتی دارد.

سه مولفه فوق تعریف خوبی را از بازاریابی محتوا به ذهن متبادر می‌کند. چنین بازاریابی سودمندی مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است؛ اما پاداش صرف این هزینه‌ها، وفاداری مشتری است چراکه بازاریابی محتوا فراتر از تبلیغات است و اگر بر اساس اصول آن باشد باعث ماندگاری و همراهی همیشگی مشتری می‌شود، به گونه‌ایی که خود مشتری با به اشتراک گذاری و نشر محتوای تولیدی تبدیل به یک مبلغ خوب می‌شود.

بازاریابی محتوا چیست؟

گزیده ایی از اصول بازاریابی محتوا به شرح زیر است:

  • بازاریابی محتوا باید براساس یک استراتژی مدون و منظم شروع شود.
  • باید محتوای تولید شده مناسب و مرتبط با حرفه و خدمات مورد نظر برای بازاریابی، تولید شود.
  • باید در تولید محتوای بازاریابی از نظرات مخاطبان، خواست ها و نیازهای آنها بهره برد؛ و محتوایی تولید کرد که آنها را در برآوردن نیازهایشان کمک و راهنمایی کند.
  • برای کسب اطلاعات درباره مخاطبان بهتر است علاوه بر مطالعه، به سراغ خود مخاطبان رفت و مستقیم از خود آنها سوال پرسید.
  • بازاریابی محتوا باید در زمان مناسب، از کانال مناسب و برای افرای مناسب صورت گیرد.
  • بازاریابی محتوا نباید مبتنی بر تحمیل کالا و خدمات مورد نظر خود به مخاطبان باشد بلکه تنها باید یک پیشنهاد ارائه داد تا مخاطب با مقایسه و استفاده از آگاهی کسب شده‌اش در فرایند خرید تصمیم گیری کند.
  • باید از فیدهای خبری و وقایع روز در تولید محتوا بهره برده شود؛ به عبارتی باید به روز بود.

نکته مهم در بازاریابی محتوا این است که این نوع بازاریابی تمرکزش بر ارتباط مداوم و مستمر است. حال این ارتباط در چه بستر‌هایی شکل می‌گیرد؟

اولین بستر ارتباطی بازاریابی محتوا کتابها و روزنامه‌ها بوده اند اما با  پا به عرصه گذاشتن دنیای وب، بسترها و کانال‌های قدیمی ارتباط جای خود را به بسترهای مدرن و جدید دادند. وب‌سایت‌ها، بلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و … همه و همه بسترهای مناسبی را فراهم کرده‌اند تا بازاریاب محتوا با مخاطبان خود ارتباطی سازنده برقرار کند و به طرق مختلف اطلاعات مورد نیاز را در شکل‌های متفاوت در اختیار آنها قرار دهد.

نکته مهم دیگر این است که نوع محتوا در بازاریابی محتوا متناسب با هر کانال ارتباطی که مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است، در واقع برای بازاریابی محتوا می‌توان به طرق مختلف محتوا تولید کرد. متن، عکس، ویدیو، کتابهای الکترونیک، پادکست، اینفوگرافی و … همه از انواع مختلف محتوا هستند که باید در کانال‌های ارتباطی مناسب خود قرار گیرند. استفاده از همه این کانال‌های ارتباطی و تولید محتوا در هر شکل به خودی خود منجر به موفقیت نمی‌شود بلکه قدم گذاشتن در این راه بدون آگاهی از نحوه استفاده از کانال‌ها و محتواهای ارتباطی حتی ممکن است منجر به شکست شود. در زیر نکاتی برای بهبود استفاده از فضاهای ارتباطی مطرح می‌شوند:

  • بهتر است علاوه بر وب سایت، برای کسب و کار خود یک وبلاگ هم ایجاد کرد.
  • بهتر است مطالب وبلاگ هر هفته به روز شوند و آنها را به شبکه‌های اجتماعی پیوند داد.
  • شبکه‌های اجتماعی مکان خوبی برای انتشار قسمتی از مطالب وب است، با پیوند دادن شبکه‌های اجتماعی به وب، می توان به کل مطلب دسترسی پیدا کرد.
  • پاسخ دهی به سوالات آنلاین مخاطبان در قسمت نظرات راه خوبی را برای آشنایی و ارتباط با آنها فراهم می کند.
  • لینک کردن کانال‌های ارتباطی به یکدیگر می‌تواند مخاطبان بیشتری را فراهم کند.
  • تولید ای بوکها(E-book) و مقالات آموزشی می‌تواند برای مخاطبان مفید واقع شود وآنها را به عضویت کانال‌های ارتباطی مربوطه درآورد.
  • ویدیوهای کوتاه و جذاب راه خوبی برای تولید محتوای سمعی و بصری هستند، توییتر و فلاکر کانال مناسبی برای انتشار این ویدیوها هستند.
  • انتخاب عناوین و کلید واژه ها بسیار مهم هستند چرا که میزان دیده شدن در موتورهای جست‌و‌جو بستگی به این عناوین و کلیدواژه‌ها دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!