Skip to main content

بررسی فرآیند بازاریابی با تحلیل خط محصول

فرآیند بازاریابی به معنای یک فرآیند مدیریتی و اجتماعی است که در آن تلاش می شود افراد یک سازمان در کنار هم محصول های خود را به مشتریان هدف بفروشند. هر فرآیند بازاریابی معمولا از چندین بخش و زیر شاخه تشکیل شده است یکی از بخش های مهم در فرآیند بازاریابی توجه به خط محصول است. خط محصول در هر فرآیند بازاریابی مطرح است، در متون بازاریابی گفته می شود که  ایجاد خط محصول یعنی عرضه محصول های به هم مرتبط و متعدد برای فروش به صورت مجزا. بر خلاف ترکیب محصول که در آن چندین محصول در یک گروه با هم ترکیب شده و بصورت یک واحد عرضه می گردند، با ایجاد خط محصول، محصول ها برای فروش بصورت مجزا عرضه می شوند. در فرآیند بازاریابی یک خط محصول می تواند محصول های بهم مرتبط در اندازه ها، انواع، رنگ ها، کیفیت ها یا قیمت های مختلف را شامل شود.

  • منظور از عمق خط محصول تعداد زیرمجموعه هایی است که یک مجموعه در خود  دارد.
  • منظور از سازگاری  درخط محصول همان میزان  به هم نزدیکی محصول های تشکیل دهنده یک محصول می باشد.
  • منظور از آسیب پذیری خط محصول نیز، همان درصد فروش یا سودی است که تنها از چند محصول در خط  بدست می آید.

بررسی فرآیند بازاریابی با تحلیل خط محصول

راه اندازی خط محصول یک نوع  استراتژی بازاریابی است که شرکت ها بکار می گیرند و طی آن محصول ها را در یک خط محصول برای فروش بصورت مجزا عرضه می نمایند (Krishnamurthi،۲۰۰۷). خط محصول گروهی از محصول های بهم مرتبط می باشند که طبق نقش خود و بازار مشتری تعریف شده و یک خط یا مجموعه را تشکیل می دهند (Neubauer،Steffen و Margaria،۲۰۰۳).  اگر بخواهیم خط محصول را در زندگی روزمره مثال بزنیم می توانیم به، انواع مختلف قهوه که در یک کافه عرضه می شوند اشاره کنیم که یکی از خطوط محصول در آن محسوب می گردند و می توانند اسپرسو، کاپوچینو، اسپرسو فنجان کوچک، اسپرسو پرشیر، شکلاتی و غیره را شامل شوند. همچنین به جای آن می توان خط محصول میوه و شیرینی را هم در یک کافه یافت.

خط محصول تنها یک بخش از فرآیند بازاریابی را شامل می شود اما، بخش های دیگری نیز در این فرآیند وجود دارند که در مطلب های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!