Skip to main content

بررسی محصول و قیمت در بازاریابی گردشگری

بررسی محصول و قیمت در بازاریابی گردشگری

مسافرت و صنعت توریسم هنوز یکی از وسیع ترین حوزه های منحصر به فرد در دنیای تجارت و بازاریابی است، و اهمیت آن بطور فزاینده ای قابل شناسایی است. صنعت گردشگری، اکنون یکی از بزرگترین بخش های مبادلات خارجی به شمار می رود. به منظور کسب خیلی از مزیت ها، بسیاری از کشورها، رویکرد توسعه ی ملی گردشگری را دستور کار خود قرار داده اند. گردشگری، صنعتی است که در ابعاد وسیع مرزی و فرامرزی عمل می کند، که از کوچکترین هتل کنار دریا تا ایرلاین ها، هتل های زنجیره ای چند ملیتی و تورهای فوق العاده بین المللی را در بر می گیرد. در بازاریابی گردشگری توجه به موارد زیر حائز اهمیت میباشد:

  •  محصول

 محصول، ترکیبی از عناصر ملموس و ناملموس است. محصول گردشگری، که عمدتا مقصد است، تنها پدیده ی تجربه شدنی است. چشم اندازهای مکان مسافرت، اقامت، امکانات و نیز سرگرمی های مقصد، همگی محصول گردشگری را شکل می دهند. بنابر این، این محصول، ترکیبی مرکب از جذابیت، امکانات و حمل ونقل خواهد بود. هر کدام از این اجزا، ویژگی خاص خود را در آمیخته بازاریابی دارد، و در غیاب حتی یکی از آنها، آمیخته بازاریابی ناقص است.

  • قیمت

نرخ گذاری در گردشگری فرآیندی پیچیده است. نرخ گذاری شامل قیمت های خدماتی همچون مسافرت هوایی، اتوبوسی، ریلی، هتل ها و غیره است. تمام این موارد در پکیج های گردشگری گنجانده می شود. علاوه بر این،  نرخ گذاری بستگی به موقعیت جغرافیایی مقصد و به فصل بودن دارد. به فصل بودن، مهم ترین عامل در نرخ گذاری است. به منظور تعادل در عرضه و تقاضا، مدیران تلاش می کنند تا تخفیف را در هر دو مورد لحاظ کنند. بطور مثال، تاج محل جاذبه ای توریستی است که در هندوستان واقع شده است. نرخ گذاری آن نیز بر اساس فصول مختلف،  آب و هوا و اقلیم هندوستان متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، نرخ گذاری بر اساس نرخ رقبا نیز تعیین خواهد شد. مورد دیگری که در نرخ گذاری موثر است قوانین دولتی و حکومتی است، برای مثال، تغییر نرخ در پروازهای هواپیمایی، نرخ پکیج مسافرت را نیز تغییر خواهد داد.

نرخ گذاری محصول گردشگری، به دلیل ماهیت و طبیعت مرکبش، موضوع پیچیده ای است. مکان جغرافیایی مقصد، تصمیم نرخ گذاری را تحت تاثیر قرار می دهد. بطور همزمان، ویژگی به فصل بودن و تفاوت در تقاضا نمی تواند نادیده انگاشته شود. مقصود نرخ گذاری در هر قالب و شکلی، ایجاد کنش در اشتراک و بازاریابی نهایی است، که رقابت را آسانتر کرده  و کشش تقاضا را با ثبات تر نگه دارد.

روش بسیار مهمی که در آن تجارت گردشگری و مسافرت به شرایط نرخ گذاری پیچیده واکنش نشان می دهد در دو مرحله  عمل می کند.مرحله  اول با استراتژی بازاریابی مرتبط است، که مشمول تثبیت موقعیت محصول، ارزش پول، سرمایه گذاری های بلند مدت و غیره می شود. مرحله دوم با عملیات بازاریابی یا تاکتیک هایی است که نرخ ها را برای تعدیل در تقاضا و رقابت دستکاری می کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!