Skip to main content

برنامه ریزی منابع سازمانی ، ERP

By اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

برنامه ریزی منابع سازمانی ، ERP

در هر سازمان هرچه قدر اطلاعات به روزتر و دقیق تر باشد تصمیماتی که در آن سازمان گرفته می شود کارآمدتر و موثرتر خواهد بود؛ در برنامه ریزی منابع سازمانی که به اختصار به آن ERP گفته می شود فرآیندی تجاری صورت می گیرد که از شروع تهیه مواد اولیه تا تحویل سفارشات به مشتری با هدف رضایت مندی مشتری بنا شده است، سیستم یکپارچه ERP باعث:

  • کاهش هزینه های انبار
  • کاهش هزینه های سفارش
  • کاهش هزینه های تولید
  • کاهش هزینه ها ی مالی وحمل ونقل می شود
  • کاهش سرمایه گذاری در تجهیزات
  • افزایش شفافیت فرایند برای مشتری

ERP یا همان برنامه ریزی منابع سازمانی ، همچنین قابلیت لینک شدن به سامانه های جانبی از قبیل SCM و CRM جهت پیگیری وارتباط بین واحدها را دارد از دیگر سامانه های جانبی سیستم   ERPمی توان HRM ، MRP و FRMرانام برد.

  •  مدیریت زنجیره تامین (SCM ( Management Supply Chain

به مراحل شروع تهیه مواد خام تا تحویل به مشتری باعلم به سلیقه و رضایت مشتری انجام می پذیرد، SCM گویند. هدف اصلی مدیریت زنجیره ی تامین یکپارچه سازی تمام فرایندها می باشد. مساله مهم در مدیریت زنجیره ی تامین مدیریت کنترل و هماهنگی در اموری از قبیل : برنامه ریزی عرضه وتقاضا ، تهیه ی مواد اولیه، تولید، نگهداری کالا، کنترل موجودی، فروش ، و تحویل به مشتری می باشد.

اجزای اصلی مدیریت زنجیره ی تامین

  1. برنامه ریزی : یافتن راهی برای استفاده از تمام منابع برای برآوردن نیاز مشتری
  2. منبع یابی : انتخاب تامین کنندگان ساخت یا خدمات
  3. تولید : تولید ، ساخت ، بسته بندی ،آماده سازی برای تحویل
  4. تحویل : هماهنگی برای دریافت سفارشات مشتریان ، توسعه شبکه ای ،از انبارها ، صورتحساب پرداخت و دریافت ها
  5. بازگشت : ساختن شبکه ای برای مرجوعات مشتریان و پشتیبانی آن

 مدیریت ارتباط با مشتری (Management Customer Relationships)

یکی از فاکتورهای بسیار مهم درجمع آوری اطلاعات ازمشتریان و بالا بردن به پاسخگویی به مشتریان که باعث جلب رضایت مشتریان خواهد بود، و میزان فروش را افزایش خواهد داد از ویژگیهای موفق فروش یک تجارت رابطه ی خوب بامشتریان است که نرم افزار CRM این آموزش را به کارمندان خواهد داد از اهداف مهم CRM .

  • جلب رضایت مشتری
  • حفظ مشتری فعلی
  • جذب مشتری جدید
  • تقویت ارتباط با مشتری است

ابزارهای  CRM

در سیستم CRM علاوه بر نرم افزارها برای ارتقا ی روابط با مشتری میتوان از ابزارهای ارتباطی متنوع سازمان با مشتری را عامل موثری بر تجارت الکترونیک مانند ایمیل ، سیستم های سیار فروش و بازریابی ، وب سایت ها  را نام برد.

زیر بخش های CRM :

  • اتوماسیون فروش
  • اتوماسیون بازار یابی
  • استخدام
  • خدمات ارتباطی آن لاین
  • فرایند سفارش
  • خدمات پس از فروش
  • مشتری مداری

به عنوان مثال : دریافت سفارش مشتری ، هنگامی که مشتری درخواست سفارش می کند سفارشات به صورت دستی یا کامپیوتری در واحدهای مختلف یک شرکت به گردش در می آید و به خاطر این که هریک ازافراد شرکت ازچگونگی چرخش سفارش درشرکت بی اطلاع هستند. باعث تأخیر در جوابگویی می شود سیستم یکپارچه ERP ( برنامه ریزی منابع سازمانی ) باکمک برنامه نرم افزاری تمام واحدها را توسط ماژول ها به همدیگر لینک کرده وباعث تسریع در امر پاسخگویی به مشتری خواهد شد. البته می توان از معایب برنامه ریزی منابع سازمانی درنصب ونگهداری بسیار گران و استفاده دشوار از این سیستم اشاره کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!