Skip to main content

تاریخچه بازاریابی گردشگری

بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن افراد و گروه ها نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید/ عرضه و مبادله کالا(خدمات / ایده /محصولات) مفید و با ارزش با دیگران تامین می کنند و باید بدانیم که بازاریابی توریسم در زیر شاخه بازاریابی خدمات قرار دارد. خدمت هر کار یا عملکردی است که یک طرف می تواند به طرف دیگر عرضه کند.خد مت لزوما غیر محسوس است  و به مالکیت چیزی منجر نمی شود. وقتی خدمتی به مشتری  ارائه می شود چیز محسوسی در اختیار او قرار نمی گیرد بلکه فقط یک سری احساسات از این ارائه خدمات می ماند؛ احساسات شامل فخر /خوشحالی/رضامندی/ نا خرسندی/یاس/ناامیدی /خشم وغیره است .

از نظر علم لغت شناسی، کلمه TOUR از کلمه لاتینTORNAT وکلمه یونانی TORNOS مشتق شده است که به معنی چرخ یا دایره و یا حرکت به دور یک نقطه مرکزی یا یک محور استفاده می شده است. شاخصه اصلی چنین حرکتی بازگشت به نقطه آغازین حرکت است بنابر این کلمه tour به یک سفر رفت و برگشتی دلالت دارد. سازمان جهانی توریسم وابسته به سازمان ملل UNWTO تعریف خود از توریسم را چنین بیان می کند: “مسافرت افراد به محیطی خارج از محیط معمولی زندگی خود و اقامت در آنجا برای مدت بیش از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال پیایی با هدف تفریح، موارد شغلی و سایر موارد غیر مرتبط با کسب درآمد از منطقه ای که به آن جا مسافرت شده است.”

کلمات توریسم و توریست اولین بار توسط شورای جامعه ملل با هدف ارائه یک تعریف شناخته شده بین المللی از این کلمه در سال میلادی ۱۹۷۳ به صورت رسمی استفاده شد. کلمه تور از قرن شانزدهم تا هجدهم هنگامی که “گرند تور اروپا” بخشی از برنامه تربیتی اشرافزادگان تحصیل کرده/ ثروتمندان و مردان با فرهنگ اروپائی خصوصا نجیب زادگان انگلیسی بود که به وسیله همگان پذیرفته شده بود.

در قرن هجدهم دانشجویانی از دانشگاه های انگلیسی آکسفورد و کمبریج برای کسب دانش در زمینه های هنر، فرهنگ و ریشه های مدنیت غربی به کشور های فرانسه و ایتالیا سفر کردند. آن ها با برخورداری از بودجه های نا محدود و اتباطات اشرافی خود ماه ها یا سال ها در کشور مقصد سکنی گزیدند و در این مدت به تکمیل هنر نقاشی و کسب مهارت در زبان های دیگر و آشنایی با بخش های دیگر اروپا پرداختند.

اشراف زادگان انگلیسی بیش از دیگران راغب به انجام تورهای بزرگ بودند و از هر فرصتی برای جمع آوری از گنجینه های اروپا استفاده می کردند. اولین شرکت مسافرتی به نام “کاکس وکینگز” در سال ۱۷۸۵میلادی در انگلستان به وجود آمد و تا کنون نیز به کارخود ادامه داده است. اما توریسم به معنای کنونی آن تا قرن نوزدهم پیشرفتی نداشت به این ترتیب می توانیم متوجه شویم که  بازار یابی توریسم از چه زمانی پیشرفت خود را آغاز کرده است.

شماره تماس جهت مشاوره!