Skip to main content

تجارت دریا محور

تجارت دریا محور

تجارت از راه دریا بیش از صدها سال است که مورد توجه دریانوردان و دولتمردان بوده تا با سرعت و حجم بیشتری به تجارت پرداخته و علاوه برکشف منابع جدید ثروت ، زمینه رشد و توسعه اقتصادی را برای کشور خود فراهم آورند. دریانوردان اروپایی از جمله پرتقالی، اسپانیایی و انگلیسی  در سده های اخیر راه های جدید دریایی را در مسیر تجارت انتخاب کرده و حتی این راه های جدید منجر به کشف قاره آمریکا شد.

امروزه نیز دولتها و شرکت های کشتیرانی  با ایجاد خطوط بین المللی، تجارت از راه دریا  امن ترین و پر حجم ترین نوع تجارت را در جهان شامل می شود و کشتی های غول پیکر در زمینه حمل و نقل تمامی کالاها  از جمله کالاهای استراتژیکی چون نفت، مواد غذایی و حتی مواد معدنی، فعالیت گسترده ای در تجارت بین المللی دارند و در این بین حتی شاخصهای بورس جهان را به واسطه نقشی که در قیمت تمام شده دارند متاثر می سازند. علاوه بر آن وجود بندر های  بزرگ با توان عملیاتی در استاندارد جهانی در اقتصاد کشورها نقش داشته و با نگاهی به آمارها درمیابیم که کشوری مانند سنگاپور فقط به واسطه قرار گیری در تنگه مالاگا و توان عملیاتی بالای بندری،  ثروت زیادی  را بدست می آورد.

ایران نیز در گذر تاریخی از دیر باز با بنادری چون بوشهر ، خرمشهر ،انزلی، بندر عباس و امروزه بندر امام و چابهار از موقعیت خوب بندری برخوردار بوده است و دریانوردان ایرانی نیز با تجارت دریایی نقش مهمی در تجارت بین المللی و صدور فرهنگ و آیین ایران داشته اند. اما امروزه چنانچه به توان عملیاتی این بنادر در مقایسه با بنادر بزرگ جهانی نظری بیاندازیم در میابیم که فاصله معنا داری  با توان عملیاتی در سطح استاندارد جهانی  وجود داشته و در استفاده از مزیت نسبی این بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان و حتی دریای خزر تاکنون نتوانسته ایم بهره لازم را برده و به اقتصاد کشور کمک نماییم.

آنچه بسیار مهم است که مزیت های نسبی  این بنادر دائمی نبوده و رقبای جهانی و منطقه ای به سرعت در صدد تجهیز بنادر خود هستند و در یک رقابت جهانی امکان حذف رقبای ایرانی  به سرعت وجود دارد. در این راستا  دولت می بایستی  با سیاستگذاری و بستر سازی درست و به موقع  زمینه سرمایه گذاری  بخش خصوصی داخلی و خارجی در تجهیز بنادر ایران و افزایش توان عملیاتی آنها فراهم کرده و  تا بتوانیم از این مزیت نسبی بهره لازم را برده و بنادر ایران را  تبدیل به مزیت رقابتی در سطح جهانی کرده و زمینه تجارت سهل و آسان و قیمت پایین را برای تجار فراهم آوریم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!