Skip to main content

ترازوی عرضه و تقاضا در صنعت گردشگری

ترازوی عرضه و تقاضا در صنعت گردشگری

 صنعت گردشگری نسبت به گذشته پیچیده تر و متنوع تر شده است . امروزه مردم به جای اقامت های طولانی، اقامت کوتاه مدت تری در مقاصد دارند اما بر تعداد سفرهای خود افزوده اند. در حال حاضر گردشگری یکی از ارکان اصلی توسعه در جهان به شمار می آید و بسیاری از سیاستگذاران از صنعت گردشگری به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار بر توسعه پایدار یاد می کنند.

صنعت گردشگری متناسب با ویژگی های عرضه و تقاضا، دارای نقش و کارکردهای متنوعی است. برای نمونه مقاصدی که دارای منابع طبیعی سرشاری هستند بیشتر گردشگران درمانی یا طبیعت گران را به خود جذب کرده اند که این باعث رشد گردشگری سلامت شده است. مقاصد گردشگری نیازمند مدیریت و برنامه ریزی است. زمانی که برنامه ریزی و مدیریت خردمندانه ای نباشد زمینه های بهره مندی از این منافع کاهش می یابد.

فعالیت سیستم گردشگری در قالب ارتباط متقابل عرضه و تقاضا در این صنعت صورت می گیرد، انواع خدمات و تسهیلات متنوعی در عرضه محصولات گردشگری مشارکت دارند: هتل ها و تسهیلات اقامتی و پذیرایی، اردوگاه ها، رستوران ها و خدمات تغذیه، استراحت گاه ها، پارک های موصنوعی، خدمات اطلاع رسانی، تورهای داخلی و سفرهای تفریحی، جاذبه ها، مغازه ها، تسهیلات تفریحی و ورزشی، حمل و نقل…. و از طرف دیگر از سوی تقاضا نیز عوامل بسیاری وجود دارند که بر انتخاب یک مقصد توسط گردشگر تأثیرگذار می باشند مانند شرایط اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، زمان و انگیزه ها که روند خواسته های گردشگران را شکل می دهند. اما در عین حال دو دسته از عوامل بر روند فعالیت این سیستم تأثیر گذار می باشد یکی ، ساختارهای قانونی و دولتی است که بر کل روند فعالیت گردشگری در بخش عرضه و تقاضا موثر است و دیگری واسطه های مسافرتی و کانال های توزیع می باشند که بین بخش تقاضا از سوی گردشگران و عرضه مقاصد و تسهیلات گردشگری ارتباط برقرار می کنند.

به هر حال فرآیند فعالیت گردشگری در مجموع دارای تأثیراتی می باشد که در سه سطح اقتصادی ، اجتماعی – فرهنگی و محیطی در مقاصد گردشگری صورت می پذیرد. این مقاصد شامل: مقاصد شهری_ مقاصد روستایی _مقاصد عشایری/قومی و قبیله ای_ مقاصد طبیعی و زیست محیطی مانند جنگل، کوه، دشت، صحرا، اعماق دریا و غار ها و فضاهای کشاورزی_ مقاصد ساحلی و دریایی_ مقاصد کوهستانی_ مقاصد هوا – فضا. در مجموع اگر بازار یابی بتواند تعادل مناسبی را بین عرضه و تقاضا در خدمات و محصولات گردشگری با نیاز گردشگران را فراهم کند، راحت تر می تواند به سود مورد نظر در این صنعت دست یابد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!