Skip to main content

تعریف بازار هدف در الگوهای بازاریابی…

در مطلب پیشین گفته شد که یکی از اصلی ترین مواردی که در بازاریابی اینترنتی جهت تهیه یک وب سایت، پیش از ساخت آن باید مورد توجه قرار گیرد، مسئله ی تعیین هدف و یا اهداف وب سایت می باشد. همین طور گفته شد،  لازم است که برای هریک از بازارهای هدف، نیازها و تقاضاها و انتظارات بازار را مشخص کنیم و اینکه قرار است چه چیزی در وب سایت خود قرار دهیم تا توجه مشتری را جلب کند بنابراین :

از دیگر نکات بسیار مهمی که در هنگام انجام امور تجاری در اینترنت باید به آن توجه داشت، تعریفی درست و واضح از محصولات و خدماتی است که قرار است به فروش برسد، زیرا محصولاتی که در یک فروشگاه واقعی به فروش می رسد یا محصولاتی که به صورت آنلاین فروخته می شوند و یا خدمتی که ارائه می شود، مشابه یکدیگر هستند، با این تفاوت که نحوه ی عرضه آنها با یکدیگر کاملاً متفاوت است. راهکارهای بازاریابی اینترنتی در هر سایتی با توجه با محصولی که ارائه می گردد متفاوت است و توجه به مسائل مربوط به نوع محصول و خدمات از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا دلیلی برای بازگشت مجدد مشتری به سایت وجود داشته باشد. بسیاری از تاجران تصور می کنند که فروش محصولات به صورت اینترنتی نیز، به همان صورت فروش سنتی در فروشگاه می باشد و این در حالی است که بعضی مواقع در فروشگاه های آنلاین امکان ارائه محصولات کمتری وجود دارد. برای برآوردن انتظارات مشتریان و عدم شکست در بازار رقابت آنلاین، باید خدمات مرتبط با تجارت خود را به مشتریان ارائه کنیم. به طور مثال اگر در زمینه کتاب فروشی آنلاین کار می کنیم، باید امکان ارسال کتاب به نقاط دور دست یا هدیه دادن آن به شخص دیگری در یک شهر دیگر وجود داشته باشد. مثال دیگر اینکه یک وب سایت آژانس مسافرتی باید دارای خصوصیت هایی از قبیل فرستادن پست الکترونیک (که شامل اطلاعات درباره تعطیلات ویژه است)، سیستم رزرو بلیط، اجاره ماشین و … باشد.

راهکار دیگر ذخیره اطلاعات شخصی مشتریان (profile) و کسب اطلاعاتی مانند شماره ی صندلی و محل مورد علاقه مشتری در هواپیما، نوع اتاق هتلی که معمولا رزرو می کند و … می باشد که مطابق با سلیقه مشتری است. از طریق اطلاع این خدمات در سایت، می توان مشتریان بیشتری به دست آورد. وقتی که قصد بازاریابی یک سرویس را به صورت آنلاین داریم، قطعاً نمی توانیم همه چیز را بر روی کاغذ ترسیم کنیم. جلب اعتماد مشتری مسئله ای است که باید در نظر بگیریم تا برای مشتریان قابل اعتماد شویم، بنابراین بهتر است در سایت خود صفحه ای قرار دهیم و در آن اظهارات مشتریان معروف را ذکر کنیم و اعتماد مشتریان آینده را نسبت به خریدار از سایت جلب کنیم.

برگرفته از کتاب کتاب ۱۰۱ روش بازاریابی در اینترنت


  • نویسنده: خانم سمیرا امیدی دانشجوی کارشناسی فن آوری اطلاعات
  • استاد راهنما: آقای میثم جعفری

 

شماره تماس جهت مشاوره!