Skip to main content

لالایی های فولکلوریک ایران، آهنربای جذب گردشگر

“ای کاش عظمت در نگاه تو باشد، نه در چیزی که به آن می نگری…” (آندره ژید)

لالایی های فولکلوریک ایران، آهنربای جذب گردشگر

شب و پرده سیاه آسمان، ستار های نقره ایی و یک دنیا تاریکی در روشنایی کامل آغوش و دستان نوازشگر مادران… چند ثانیه چشمانتان را ببندید، هنگامی که کودکی بودید و در آغوش مادرانتان به خواب می رفتید، دقیقاً آخرین تصاویر زیبایی که در اعماق ذهنتان چشمک می زند چیست؟

مادرم، عطرش، نوازش های گرم و لبخند مهربانش و در نهایت صدای لالایی های زیبایش… همان لالایی هایی که با شنیدن آن ها تمام غصه های کودکی خود را به آسمان تاریک شب می دادیم، همان لالایی هایی که مادرانمان فقط برای ما می خواندند، همان عشق پاک و بی ریا مادران ایرانی که در قالب لالایی های زیبای کودکانه در قلب و ذهنمان حک شد. احتمالاً اگر متن کامل تمام آن لالایی ها را هم یادتان نباشد، حتماً چند جمله از آن را یادتان هست؛ شاید چهره جوان مادرمان را در سنین خردسالی دقیقاً خاطرمان نباشد، اما لالایی هایی را که برایمان می خواند هنوز در اعماق ذهنمان زنده و پویاست. مگر می شود یک ایرانی باشیم و خاطره ایی هرچند ناچیز از لالایی مادرمان نداشته باشیم؟ مگر می شود یک مادر ایرانی باشی و حداقل یک بار برای کودکت لالایی نگفته باشی؟ مگر می شود در ایران متولد شویم و زندگی کنیم و با لالایی های مادران ایرانی غریبه باشیم؟…،این قسمت از میراث فولک لوریک ایران را نمی توان نادیده گرفت.

ترانه های ایرانی یکی از قشنگترین ابعاد فرهنگ فولک لور ماست. کلمه ترانه یک کلمه قدیمی است. این ترانه ها سالیان سال است که در بین مردم کشورمان رایج است و از اعماق قلب یک انسان سرچشمه می گیرد البته تا حد زیادی هم بستگی به توانایی شخصی دارد که آن را می سراید، اما نکته جالبی هم وجود دارد و آن این است که اکثر سرایندگان این گونه ترانه ها گمنامند، این گونه ترانه ها توسط یک شخص واحد اجرا می شود و در مناطق مختلف کشورمان شکل های گوناگونی به خود می گیرد. کلماتی که در ظاهر خیلی ساده هستند اما از یک عشق واقعی ریشه می گیرند این کلمات و جمله ها خود را در چارچوب قواعد رسمی شعر پارسی زندانی نمی کنند در پشت حصار وزن و قافیه قرار نمی گیرند، کاملا آزاد هستند سرشار از آرزو و هیجانات و عشق های زیبا و بی آلایش می باشند و از اعماق ذهن مردم ساده جامعه نشات می گیرند.

ترانه های ایرانی دسته بندی فوق العاده وسیعی دارند، معمولاً در هفت و یا هشت دسته طبقه بندی می شوند، اما یکی از قسمت هایی که در زندگی ما کاملا مشهود است همین لالایی ها می باشد. لالایی های کودکانه یکی از زیر مجموعه های ترانه های ایرانی که خود بخشی از  ادبیات عامیانه کشور است می باشند. بسیاری از کشور ها لالایی های کودکانه خود را قالب لوحی فشرده تهیه می کنند و به شکل های گوناگونی می فروشند، بسیاری از مادران و پدران نیز در سایر کشور ها از این لوح ها برای به خواب بردن کودکانشان استفاده می کنند. چرا پدر و مادری لالایی های کشوری دیگر را می خرند؟ زیرا از ادبیات و میراث عامه کشور مبتکر و مضمون آن لذت می برند. در واقع کشوری که این ابتکار را ایجاد می کند در تلاش است با استفاده از فرهنگ عامه خود افرادی را در خارج از کشورش به فولک لور کشور خود علاقه مند کند. وقتی افراد به فولک لور کشور مورد نظر علاقه مند می شوند ناخودآگاه درباره آن کشور شروع به کنجکاوی می کنند و به مرور اطلاعاتی را از مردم کشور مورد نظر و شیوه زندگی آن ها و حتی گذشته و میراث گردشگری و فرهنگی آن کشور به دست می آورند و گاهی آن قدر شیفته فرهنگ عامه کشوری می شوند که تصمیم می گیرند به آن کشور سفر کنند. درست حدس زدید؛ استفاده از فرهنگ عامه برای بازدید از اماکن تاریخی. حتی اگر سفر فیزیکی هم در کار نباشد سفر های مجازی در دنیای امروزی بسیار رایج است.

این به معنا شیوه جدید بازاریابی توریست با استفاده از قابلیت های فرهنگ عامه می باشد امروزه چند کشور در دنیا از این روش استفاده می کنند. شاید با خود بگویید این سرمایه گذاری خیلی بلند مدت است، اما تاثیری که این روش دارد فوق العاده ارزشمندتر از یک بروشور تبلیغاتی توریستی است. بازاریابی مدرن توریست به معنای استفاده از میراث پنهان یک ملت است اما ارزشی که دارد آن قدر زیاد است که ذهن افرادی را در خارج از کشور به خود مشغول کند، به همین سادگی و در عین حال خلاقانه…

اگر بتوانیم ذهن خودرا برای جذب توریست با نگرش درستی پر کنیم پاسخ های بسیار قوی نیز دریافت می کنیم در غیر اینصورت با سرعت فوق العاده ایی در مسیر اشتباه حرکت می کنیم. زمانی که اولین بار یک لوح فشرده لالایی کودکانه انگلیسی را در اتاق یک کودک ایرانی دیدم متوجه شدم که صنعت گردشگری ما در مسیر کاملاً صحیحی حرکت نمی کند. یک کودک ایرانی به علت علاقه ایی که از طریق لالایی های انگلیسی به کشور انگلستان پیدا کرده بود دوست داشت چرخ و فلک معروف لندن را ببیند و مادرش از طریق یک سایت گردشگری آن چرخ و فلک را به کودکش نشان داده بود، به این مسئله کاری نداریم که آیا روش تربیتی آن خانواده درست بوده یا نه؟ اما قطعاً کار انگلیسی ها خیلی خلاقانه بوده است، موافقید؟

تا به حال این لالایی های زیبای ایرانی را شنیده اید:

  • “لالایی برای نوازش نوزادان ایرانی:
  • لالالالا گل پونه گدا اومد در خونه، لالالالا گل فندق مامان رفته سر صندوق… لالالالا گل خشخاش بابات رفته خدا همراش…
  • لالایی برای نوازش دختر بچه های ایرانی:
  • به کس کسونش نمی دم به همه کسونش نمی دم به مرد کورش نمی دم به راه دورش نمی دم… شاه بیاد با لشکرش، وزیر بیاد با…(دکتر احمد تمیم داری_ فرهنگ عامه)”

تا به حال از این زاویه به لالایی های ایرانی نگاه کرده بودید؟

ما ایرانیان باید بتوانیم برای یک بازاریابی موفق در صنعت گردشگری کشورمان شیوه نگرش و بازاریابی خود را تغییر دهیم، و این همان بازاریابی مدرن در صنعت گردشگری است. بازاریابان ایرانی باید از خلاقیت بهره گیرند، شاید افراد بسیاری در دنیا نتوانند به ایران سفر فیزیکی کنند، اما با نگرشی نو در صنعت گردشگری کشورمان می توانیم آن ها را به صورت مجازی با ایران و فرهنگ زیبایش آشنا کنیم.

  • آندره ژید یکی از شخصیت های برجسته جهان، جمله قشنگی دارد: ای کاش عظمت درنگاه تو باشد نه در چیزی که به آن می نگری…

شاید در نگاه اول به لالایی های مادرانمان، آن ها را پیش پا افتاده ببینیم، اما اگر شیوه نگرشمان را با خلاقیت توام کنیم همان سادگی لالایی ها می تواند توریست ها را شیفته کشور ایران کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!