Skip to main content

نقش عوامل درونی و بیرونی SWOT در آموزش بازاریابی

هدف تحلیل SWOT، در آموزش بازاریابی تعیین عوامل درونی و بیرونی کلیدی ایی است که برای رسیدن به هدف مهم است. این عوامل از درون سازمان هایی با ارزش زنجیره ای واحد، سرچشمه می گیرند. گرایش  مدل SWOT، در آموزش بازاریابی به این گونه است که اطلاعات کلیدی را در دو گروه عمده، تقسیم بندی می کند.

نقش عوامل درونی و بیرونی SWOT در آموزش بازاریابی

عوامل درونی که در بردارنده ی نقطه ی قوت ها و ضعف های درونی در سازمان است و عوامل بیرونی که نشان دهنده ی فرصت ها و تهدید ها است که بوسیله ی محیط بیرونی در سازمان شکل می گیرد. نقش مهمی که تعیین این عوامل در موفقیت یک تجارت دارد باعث اهمیت آن در آموزش بازاریابی شده است.

عوامل درونی

عوامل درونی در آموزش بازاریابی، بسته به تاثیر آن ها در هدف های سازمان ممکن است به عنوان نقطه ضعف یا قوت مشاهده شوند آن چه که ممکن است قوت ها را از نظر هدف عینی نشان دهد ممکن است نقطه ضعفی برای سایر هدف ها باشد. عواملی هم ممکن است در برگیرنده مواردی  مانند پرسنل، امور مالی، توانایی های خط تولید و نظایر آن باشد.

عوامل بیرونی

عوامل بیرونی در آموزش بازاریابی ممکن است شامل، مسائل اقتصادی، مکان، تغییر در تکنولوژی، قانون گذاری، تغییر های اجتماعی _ فرهنگی باشد که ممکن است به اندازه تغییر در داد و ستد بازرگانی یا موقعیت های رقابتی، باشد. در آموزش بازاریابی تحلیل موارد فوق اغلب به شکل ماتریس نشان داده می شود.

در دوره های آموزش بازاریابی تجزیه و تحلیل SWOT فقط یک روش طبقه بندی است و نقاط ضعف خود را دارد. برای مثال، ممکن است تمایل به متقاعد کردن کاربران آن به گونه ایی افراطی شکل گیرد و به جایگزین عوامل مهم در دستیابی به هدف های واقعی شود. در این صورت در بسیاری از دوره های آموزش بازاریابی نیز تاکید شده است که گاهی این روش ارائه دهنده نتیجه غیر انتقادی و بدون اولویت بندی است به طوری که، برای مثال، فرصت های ضعیف ممکن است به شکل متعادلی تهدید قوی به نظر رسد.

آشنایی با تحلیل SWOT گرچه تحلیلی عاقلانه است که می توان با شناخت آن به موفقیت های زیادی در بازار کسب و کار نائل شد ولی در آموزش بازاریابی به بازاریاب ها  این مورد آموزشی نباید بیش از حد و به سرعت  صورت گیرد زیرا گاهی می تواند مسائل دیگر در آموزش را کم رنگ کند و یا حتی به فراموشی سپارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!