Skip to main content

آشنایی با نرم افزار مندلی (Mendeley)

آشنایی با نرم افزار مندلی (Mendeley)

با توجه به نرخ رشد علم در سالهای جاری و تولید مقالات، داشتن نرم افزاری که بتواند این اسناد را مدیریت کند، امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. اینگونه از نرم افزارها که برای سازمان دهی مقالات و مدارک، ایجاد استناد(Citation) و کتابشناسی(Bibliography) به کار می روند، مدیریت مراجع(Reference Manager) نامیده می شوند. تعداد این گونه نرم افزارها کم نیست، به عنوان مثال EndNote ,Zotero ,Mendeley و…..

نرم افزار Mendeley یک مدیر مراجع است که برای سازمان دهی مدارک، مشارکت با همکاران دانشگاهی و کشف تحقیقات تازه، کارآیی فراوانی دارد. به علاوه یک شبکه اجتماعی(Social Network) دانشگاهی و علمی است. برای مشاهده وب سایت اینجا را کلیک کنید.

ثبت نام در وب سایت آن مشمول هزینه نبوده و به صورت رایگان انجام می شود. نسخه های سازگار با سیستم عامل های رایج آندرود، مک، لینوکس و ویندوز در این سایت به رایگان قرار داده شده است. این نسخه ها دارای مکانیزم همزمان سازی بوده و تمام نسخه ها دارای اطالاعات یکسانی می باشند. نسخه وب با اکثر مرورگرهای رایج قابل مشاهده است. فضای رایگانی که این شرکت در اختیار کاربران خود قرار داده باعث ایجاد همزمانی و همسان سازی بین دستگاههای متعددی که کاربران پژوهشی با آن کار می کنند، می شود. به علاوه این شرکت پایگاه داده ای از مقالات چاپ شده در نشریات و کنفرانسها تهیه کرده است. شرکت سازنده Mendeley  روشهای راحت و متفاوتی را با توجه به سلیقه و نیاز کاربران ایجاد کرده است.

  1. ساده ترین راه کشیدن مقاله به درون محیط کاری نرم افزار و سپس رها کردن آن است. نرم افزار، اطلاعات مقاله شامل عنوان، نام نویسندگان، انتشارات و غیره را ذخیره می کند. حتی این امکان برای شما فراهم شده تا از طریق ارتباط با اینترنت از صحت این اطلاعات استخراج شده، اطمینان حاصل نمایید.
  2. استفاده از وارد کننده به نسخه وب (Web Importer) است که در مرورگر فایرفاکس، کروم، سافاری و اکسپلورر نصب شده و مقالات مورد نظر که در سایتهای علمی وجود دارد را به کتابخانه آنلاین شما وارد می کند.
  3. وارد کردن کتابخانه از طریق خواندن خروجی سایر نرم افزارهای مدیریت مراجع است.
  4. ایجاد یک پوشه است که آن را به عنوان یک پوشه تحت نظر، معرفی کرده و هر مقاله ای که در این پوشه گذاشته شود به کتابخانه اضافه و هر مقاله ای که از پوشه حذف شود، از کتابخانه حذف می شود.
  5. آخرین و شاید سخت ترین راه اضافه کردن اطلاعات به کتابخانه، ورود داده ها به صورت دستی است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!