Skip to main content

تحقیقات بازاریابی و نقش آن در تصمیم گیری ها

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، به طور سنتی، تحقیقات بازاریابی مسئول تصمیم های بازاریابی و اطلاعات مرتبط با آن بوده که این تصمیم گیری ها توسط مدیران انجام می گرفته است. با این وجود نقش ها، در حال تغییر هستند و محققان بازاریابی بیش از قبل درگیر تصمیم گیری ها شده اند، در صورتی که مدیران بازاریابی بیشتر با تحقیق و پژوهش مشغول هستند. نقش تحقیقات بازاریابی در تصمیم گیری های مدیریتی بیشتر در چهارچوب  مدل ” تصمیم ” توضیح داده می شد.

تحقیقات بازاریابی از همان دهه هایی آغاز شد که “اتور نیلسون” آن را به عنوان یک صنعت ماندنی تاسیس کرد. صنعتی که شانه به شانه ی اقتصاد های بنگاه به بنگاه و بنگاه به مصرف کننده متمایل به رشد بوده است.

تحقیقات بازاریابی و نقش آن در تصمیم گیری ها

در زمان تاسیس B2B بازار ها به طور طبیعی آغاز  به کار کرده اند، زمانی که تحقیقات به طور عمده توسط گروه های متمرکز بر اشخاص و نظر سنجی های قلم و کاغذی انجام گرفته، به وجود آمدن اینترنت و ازدیاد وبسایت های صنفی باعث تغییر ابزار هایی شد که به  وسیله آن، تحقیقات به انجام می رسید. شبکه های تحلیلی به منظور رهگیری عملکرد بازدید کنندگان سایت ها، ایجاد شدند و از آن جایی که محبوبیت تجارت الکترونیک و تبلیغات شبکه ای رو به رشد است، بنگا ه ها در مورد اطلاعات ایجاد شده توسط شیوه های جدید جمع آوری داده های شبکه ای، تقاضای جزییات بیشتری  دارند، جزییاتی مانند : نرخ، کلیک و خروج؛ در نتیجه ی رشد عظیم و سریع اینترنت، وبسایت ها بزرگتر و پیچیده تر شده و امکان رابطه ی دو طرفه ی میان بنگاه ها و مصرف کنندگانشان به حقیقت پیوست. محققین، با در اختیار داشتن ظرفیت تعامل با مشتریان آنلاین، قادر به جمع آوری حجم زیادی از داده ها شدند که قبلا در دسترس نبود و بعلاوه باعث پیشبرد صنعت تحقیقات بازاریابی نیز شد.

در هزاره ی جدید، با توجه  به اینکه اینترنت در حال گسترش است و وبسایت ها نیز، بیشتر تعاملی شده اند، برای آن دسته از بنگاه های تحقیقات بازاریابی که مشتریانشان حضور شبکه ای دارند، جمع و آوری و تحلیل داده ها، کاری معمولی و پیش پا افتاده به حساب می آید. تحقیقات بازاریابی می تواند به مدیران کمک شایانی در تصمیم گیری ها نماید و اطلاعات مناسب و به روزی را در اختیار آن ها قرار دهد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!