Skip to main content

" فولک لور " آهنربای جذب توریست!

در ظهر یکی از روزهای بهاری اتومبیل مشکی تشریفات  طول بزرگراه لویزان تهران را آرام و بی صدا طی می کرد. سفیر کشور اروپایی از پشت پنجره های دودی بیرون را نگاه می کند و ناگاه رو به محافظ ایرانی خود می گوید:

  • سفیر : چه منظره قشنگی؟
  • محافظ : بله قربان پارک جنگلی قشنگیست. به خصوص که بزرگراه هم از میان آن می گذرد واین زیبایی اش را …..
  • سفیر : منظورم پارک جنگلی و بزرگراه نیست آقا …. نگاه کنید … مردمی که به گردش آمده اند را می گویم. مردانی که زیر آفتاب برای خانواده هایشان کباب درست می کنند و لبخند از روی لبانشان محو نمی شود؛ به نظر این مردان خیلی خانواده دوستند … و خانم هایی که با عشق همسر خود را نظاره می کنند و به آن ها کمک می کنند چنین زنانی در کشور من کم دیده می شوند و بچه های شیرینی که به بازی مشغولند …. آه …. دیدن چنین صحنه زیبایی در کشور من رویاست …. رویاست ….

دیالوگی به ظاهر ساده اما واقعی از خاطرات یکی از سفرای کشور های اروپایی در ایران … به راستی چقدر ایران را می شناسیم؟ چرا در اکثر موارد برای تبلیغات توریستی کشورمان فقط از  عکس های بنا های تاریخی خود  استفاده می کنیم؟ آیا ایران فقط در گذشته خلاصه می شود؟ فرهنگ هر کشوری میراث آن کشور است شاید با خود بگویید: خوب به عنوان مثال معماری ایرانی مسجد امام اصفهان هم از فرهنگ غنی گذشته ما نشئت گرفته است؛ درست است اما منظور من  فرهنگ “فولک لور”(Folklore) یا همان ” فرهنگ کوچه و بازار” مردم ایران است همان  “فرهنگ عامه” کشور که ما هرروز آن را در زندگی می بینیم ولی از کنار آن آرام رد می شویم و گاهی اوقات هم  آن را به باد انتقاد می گیریم ولی این فرهنگ از چشم های تیزبین سفیر اروپایی دیده شد و او را عاشق ایران کرد.

همه ما می دانیم فرهنگ یک کشور تاثیر زیادی در ارتباطات بین المللی دارد و البته همیشه ما این بعد از فرهنگ را یعنی فرهنگ عامه را کمتر مورد توجه قرار می دهیم یا اصلا مورد توجه قرار نمی دهیم اما همین گردش ساده جمعه در کنار خانواده که جزئی از فرهنگ ماست توانست یک اروپایی را عاشق کشورمان کند و این فرهنگ کوچه و بازار مردم ایران نه تنها در روابط بین المللی در سطوح مختلف سیاسی اثر گذار است بلکه در جذب توریست هم تاثیر فوق العاده ایی دارد.

فولک لور

این بعد از فرهنگ ایرانیان می تواند بازار یابی توریسم را متحول کند. تا به حال خود ما به عنوان یک ایرانی چقدر به این فرهنگ اهمیت داده ایم؟ معمولا وقتی برای بازدید به شهرهای مختلف کشور  سفر می کنیم در کنار یک بنای تاریخی توقف می کنیم و از خانواده خود که جلوی این بنا می ایستند عکس می گیریم. اما در همین  روستای تاریخی ماسوله در شمال کشور توریست های بین الملی را می بینیم که در کنا پیرزنی که عروسک های بافتنی می بافد می ایستند و عکس می گیرند ….. بله این همان فرهنگ “فولک لور”(Folklore) است که این خارجیان را شیفته ایران  ما می کند.

فرهنگ عامه  یا فولک لور بخش مهمی از زندگی انسان را در بر می گیرد اصطلاح فولک لور از دو کلمه ” فولک “به معنای ” گروه / طبقه ” و  ” لور ” به معنای ” دانش ” تشکیل شده است. در کشورهای اروپایی و سپس آمریکا مطالعات فولک لور از قرن ۱۸ میلادی آغاز شد آن ها تاثیر این فرهنگ را از اقتصاد و روابط سیاسی تا جذب توریسم مورد توجه قرار دادند اما در ایران هنوز این بعد از فرهنگ ما که می تواند تاثیر فوق العاده ای در جذب توریست داشته باشد کمتر مورد توجه قرار می گیرد .در مطالب بعدی شما را  با ابعاد گسترده این  فرهنگ پنهان و غنی ایران و تاثیر بی نظیر آن در جذب توریست های بین المللی بیشتر آشنا می کنیم.

درباره نویسنده

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!