Skip to main content

نظریه برتری مطلق آدام اسمیت در بازاریابی بین الملل

نظریه برتری مطلق آدام اسمیت در بازاریابی بین الملل

در پست قبل با انواع نظریات تجارت بین المللی و نظریه مرکانتیلیسم (Mercantilism) آشنا شدیم، حال می خواهیم نظریه برتری مطلق(Absolutes Advantage) را شرح دهیم:

یکی از اتفاقات مهم تاریخ علم اقتصاد، کتاب آدام اسمیت(Adam Smith) با عنوان ثروت ملل در سال ۱۷۷۶ می باشد. آدام اسمیت در ابتدا از نظریه مرکانتیلیست ها انتقاد کرده و سپس به این باور رسیده بود که کشورها از نظر کارایی در تولید کالاها شرایط متفاوتی دارند. برای مثال کشور انگلستان در صنعت نساجی نسبت به سایر کشورها برتری داشته، زیرا در این زمینه از امکانات پیشرفته ای برخوردار است و همچنین کشور فرانسه به علت دارا بودن شرایط آب و هوایی مساعد در بعضی از صنایع تبدیلی از مزیت برخوردار است. او بر این باور بود که هنگامی که یک کشور در تولید یک کالا نسبت به سایر کشورها برتری و کارایی بالاتری داشته، آنگاه می تواند در عرصه تجارت به برتری مطلق دست یابد. از دیدگاه این دانشمند، یک کشور هیچ وقت نباید کالایی را در داخل تولید کند در صورتی که قادر باشد آن را ارزانتر از خارج خریداری کند. در واقع کشورها با پیشرفته شدن در تولید و تمرکز بر روی کالاهایی که از مزیت بالاتری برخوردارند، می توانند از مبادله با یکدیگر نفع برده و این نوع سیاست به سود کشورهای مبادله کننده تمام می شود.

برای مثال دو کشور ایران و هند به علت برخوردار بودن از موقعیت طبیعی و صنعتی قادر خواهند بود نخ طبیعی و مصنوعی را تولید کنند، اما کارایی آنها در تولید این دو محصول با یکدیگر متفاوت است. ایران برای تولید ۱ تن نخ طبیعی باید ۶۰ واحد و برای تولید ۱ تن نخ مصنوعی باید ۴۰ واحد از منابع اقتصادی خود را به کار گیرد، پس اگر ۲۴۰ واحد را داشته باشیم ۶ تن نخ مصنوعی و ۴ تن نخ طبیعی تولید می شود. اما هندوستان به دلیل شرایط جغرافیایی برتر نسبت به ایران در تولید نخ طبیعی متخصص تر است، زیرا اگر ۲۴۰ واحد منابع را در نظر گیریم، می توان ۶ تن نخ طبیعی و ۴ تن نخ مصنوعی را تولید کرد. بنابراین بهتر است ایران همه منابع اقتصادی خود را در تولید نخ مصنوعی و هند منابع خود را در تولید نخ طبیعی به کار گیرد و توجه به این نکته که این دو کشور می توانند بخشی از تولیدات خود را با یکدیگر مبادله کنند. پس نتیجه می گیریم که ایران در تولید نخ مصنوعی نسبت به هند برتری مطلق داشته و هند در تولید نخ طبیعی نسبت به ایران مزیت مطلق داشته است.

زمانی که با دیدگاه جهانی به این نظریه می نگریم، متوجه می شویم که تقسیم کار بین المللی و تولید تخصصی و اطاعت از دیدگاه آدام اسمیت موجب افزایش بهره وری منابع اقتصادی شده و افزایش تولید کالا موجب رفاه ملت ها می گردد. این نظریه به علت غنای تئوریک فقط در سطح منطقه ای و در اتحادیه های اقتصادی و تجاری کاربرد دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!