Skip to main content

بازاریابی محتوا، حلقه موفقیت در تجارت….

بازاریابی محتوا، هر نوع بازاریابی که شامل تولید و اشتراک گذاری رسانه ها و اطلاع رسانی عمومی محتوا به منظور جذب و حفظ مشتری می باشد را شامل می شود. همچنین بازاریابی محتوا به عنوان رویکردی از بازاریابی استراتژیک متمرکز بر تولید و توزیع محتوای سودمند، مرتبط و متداوم برای جذب و حفظ مخاطبانی که به وضوح تعریف و شناخته شده اند، می باشد و در نهایت بر انگیختن عملکرد مشتریان پردرآمد را نیز شامل می شود.

بیش از این بازاریابی محتوا می تواند به عنوان مرحله ای از بدست آوردن تا داشتن رسانه ها توصیف شود. این یعنی  اطلاعات، برهم کنش اجتماعی و بوجود آوردن کانال های برند خود، برند هایی که به طور فزاینده؛ عملکردی شبیه به شرکت های رسانه ای دارند و همچنین اجرای جشن و مراسم رسمی متشابه مانند نمایش و برنامه تفریحی و مهمانی نیز می باشد. درنهایت برند ها می توانند رسانه ی ارتباطی خودشان را داشته باشند و بدین طریق کانال های پرداخت رسانه ای را جایگزین کنند.

نوع  اشتراک تجارت های محتوایی به طور مستقیم رابطه ی نزدیکی با آنچه که می فروشند دارد. با این وجود تمرکز اصلی محتوا براساس نیاز های مشتریان احتمالی است. این اطلاعات را می توان دائما از طریق روش های متفاوتی مانند

  • اخبار
  • ویدیو
  • گزارش های رسمی
  • کتاب الکترونیکی
  • اطلاعات تصویری
  • ایمیل
  • خبرنامه ها
  • مطالعه های موردی
  • راهنما ها و دستورالعمل ها
  • مقاله های پرسش و پاسخ
  • تصاویر
  • بلاگ ها و غیره منتشر گردد.

مدت زمان زیادی است که از تبلیغ ها برای انتشار اطلاعات درباره ی برند ها و مشهور ساختن برند ها استفاده می شود.

بازاریابی محتوا، حلقه موفقیت در تجارت….

درسال ۱۸۹۵ جان دیر اقدام به راه اندازی مجله ای به نام فارو کرد که اطلاعاتی را در اختیار کشاورزان قرار می داد تا چگونه پر درآمدتر باشند. این مجله که اولین نشریه ی سنتی در نظر گرفته شده است هنوز در حال انتشار است و به ۱.۵ میلیون خواننده در چهل کشور رسیده است و به ۱۲ زبان متفاوت ترجمه شده است. درسال ۱۹۰۰ میشل مجله ای به نام میشل گاید را بوجود آورد که  اطلاعاتی درباره ی نگهداری اتومبیل، تسهیلات و دیگر توصیه های مسافرتی را در اختیار رانندگان قرار می داد. دراولین سری آن ۳۵۰۰ نسخه به صورت رایگان منتشر شد. درسال ۱۹۰۴ ژل_ او فروشنده، خانه به خانه برای توزیع رایگان کتاب آشپزیش می رفت. با بازار گرمی دسر به عنوان غذای چندکاربردی، تا سال ۱۹۰۶ فروش شرکت به بیش از یک میلیون دلار رسید.

عبارت “بازاریابی محتوا” در اوایل سال ۱۹۹۶ استفاده می شد، درست در زمانی که جان اف.اپدهال کنفرانس میز گردی را برای روزنامه نگاران در انجمن آمریکایی برای ناشران روزنامه برگزار کرد. در سال ۱۹۹۸ جرل جیمرسون عنوان” مدیر آنلاین و بازاریابی محتوا” را در نتس کیپ در نظر گرفت. در سال ۱۹۹۹ جف کنن نویسنده این طور نوشت: “در بازاریابی محتوا، محتوا برای این بوجود آمده است تا اطلاعاتی را که مصرف کنندگان به دنبال آن ها هستند را در اختیار شان قراردهد.” تا سال ۲۰۱۴ شبکه اینترنتی مجله ی فربس درباره ی هفت روش عامه پسندی که شرکت ها برای بازاریابی محتوا استفاده می کردند، نوشتند. که در آن ستون نویس اشاره می کند که تا سال ۲۰۱۳ استفاده از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از راهکار بازاریابی کلی در میان شرکت ها از ۶۰ درصد در سال یا خیلی قبل از آن به ۹۳ درصد جهش داشته است. با وجود این حقیقت که ۷۰ درصد سازمان ها محتوای بیشتری را بوجود می آورند، تنها ۲۱ درصد از بازاریاب ها فکرمی کنند درپیگردی آن باید موفق باشند.

بازاریابی محتوا در نظر بسیاری از مدیران بخشی زاید  است یا خیلی از مسئولین سازمانی آن را در حد یک مطلب نویسی ساده می پندارند در حالی که این بازاریاب محتوا است که می تواند با در دست داشتن محتوایی مناسب خیل عظیمی از مشتریان را به سمت سازمان و شرکت سرازیر کند. این نوع بازاریابی در کشور های غربی دارای اهمیت فوق العاده ایی است اما، متاسفانه در ایران به جایگاه شایسته ایی که در خور آن است نرسیده است که این مهم با تغییر رویکرد بیشتر مدیران ایرانی به مقوله بازاریابی محتوا می تواند موفق تر پیش رود.

در مطلب های بعدی شما را با بازاریابی محتوا بیشتر آشنا می کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!