Skip to main content

زبان بدن حلقه گم شده یک سخنرانی….

اولین جلسه ترم جدید، استاد از همه دانشجو ها خواست که هر جلسه یک یا چند نفر، یه سخنرانی ۱۵ دقیقه ای ارائه کنن.

شاید باورتون نشه اما، همین موضوع به ظاهر ساده، خواب رو از چشم خیلی از بچه ها گرفته بود و این واقعا جای تامل داشت…

چندتا از بچه ها سخنرانی هاشون رو ارائه داده بودند اما، متاسفانه همه معتقد بودند سخنرانی خسته کننده ای داشتند. با اینکه بنده های خدا روی محتوای متنشون هم خیلی کار کرده بودند.

تا اینکه استاد فوت کوزه گری رو دمید:” بچه ها؛ سخنرانی فقط خوندن و ارائه یک متن نیست؛ به زبان بدنتون بیشتر توجه کنید…”

در مورد Body language خیلی تحقیق کردم. کتاب زبان بدن از آلن پیز، خیلی کمکم کرد. توی اون نوشته بود:” دانشمندان متوجه شده اند که از میزان تاثیر کلی یک پیام(ارتباط):

  • ۷% کلامی(فقط کلمه ها)
  • ۳۸% آوایی(از جمله تن صدا) 
  • ۵۵% آن غیر کلامی است.”

زبان بدن حلقه گم شده یک سخنرانی….

در مبحث سخنرانی، زبان بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این زمینه باید به دو نکته اساسی توجه کنیم:

اول : اینکه زبان بدن ما به مخاطب حس خوب و خوشایندی مخابره کند.

دوم : اینکه بتوانیم با کمک گرفتن از تکنیک های شناخت زبان بدن مخاطب، حس و حال درونی آن ها را کشف و در شرایط مختلف، اقدام های لازم را به عمل آوریم.

به عنوان مثال :  هرگاه مخاطب پاهای خود را روی هم می اندازد، باید به خستگی وی شک کنید! و اگر انداختن پا روی پای دیگر، با تکان دادن پای بالایی یا با گذاشتن دست ها زیر بغل، بصورت ضربدر یا با ضرب گرفتن روی دسته صندلی همراه باشد، یعنی در لحظه های بحرانی به سر می برید و باید حتما مسیر سخنرانی را از یکنواختی خارج کنید!

به علاوه، از دیگر نشانه های خستگی مخاطب، لمس کردن و مالیدن پشت گردن، تکان دادن سریع سر برای تائید کردن، تماس چشمی محدود، نگاه کردن به سقف و آسمان و در و دیوار و گوشی و… می باشد!!

و برعکس، کشیدن دست به روی چانه به همراه کمی جمع کردن چشمان و تماس چشمی طولانی، نشان دهنده این است که مخاطب در حال تعمق و ارزیابی سخنان ماست.

بطور کلی زبان بدن در سخنرانی (مانند سایر ارتباطات کلامی) به قسمت های مختلفی از جمله حالت صورت(چشم ها، ابرو ها، لب و ..)، حالت شانه و گردن، حالت دست ها ، حالت پا ها، و ژست های کلی در حین سخنرانی تقسیم می شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!